یکشنبه 15 مهر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

Enter your desired term to search

گزارش کارآموزی اولین دوره رشته MPH بین الملل

بخش میدانی کارآموزی 21 نفر از دانشجویان رشته MPH بین الملل و دکترای تخصصی رشته اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از 5/6/92 تحت نظر آقای دکترکورش هلاکوئی نائینی استاد گروه اپیدمیولوژی و آمارزیستی با هماهنگی ستادی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون و ایستگاه آموزش و تحقیقات بهداشتی کازرون آغاز شد.

کارآموزی اولین دوره رشته MPH بین الملل

بخش میدانی کارآموزی 21 نفر از دانشجویان رشته MPH بین الملل و دکترای تخصصی رشته اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از 5/6/92 تحت نظر آقای دکترکورش هلاکوئی نائینی استاد گروه اپیدمیولوژی و آمارزیستی با هماهنگی ستادی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون و ایستگاه آموزش و تحقیقات بهداشتی کازرون آغاز شد. بر اساس چارچوب گانت تعیین شده ، دانشجویان بین الملل و دکترای تخصصی اپیدمیولوژی ، بخش میدانی کارآموزی را در دو مرحله ارزیابی جامعه و تشخیص مشکل در محدوده های جمعیتی تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت وابسته خواهند گذراند. این دوره تا 21 مردادماه 1392 ادامه داشت.

با تلاش ایستگاه کازرون، دانشجویان خارجی قبل از شروع دوره، از آثار تاریخی شهر بیشاپور و تنگ چوگان در شهرستان کازرون بازدید کردند و با تاریخ دیرینه و پرافتخار این مرز و بوم آشنا شدند. در روز دوم، آقای دکترحسن جولایی ، معاون مرکز تحقیقات سیاستگزاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارائه فیلم و اسلاید در خصوص شاخص های دموگرافیک و بهداشتی در استان فارس با تاکید بر شهرستان کازرون و همچنین ساختار سیستم بهداشتی درمانی کشور و رئوس خدمات بهورزان را سخنرانی ارزشمندی به انگلیسی برای دانشجویان بیان نمودند و در ادامه دانشجویان در معیت اساتید مذکور از خانه بهداشت روستای قلعه سید و مرکز بهداشتی درمانی شماره 7  امام المهدی کازرون بازدید بعمل آوردند. آقای دکتر جولائی در معیت بهورزان خانه بهداشت قلعه سید ، ضمن یاد خاطره بنیانگذاران سیستم بهداشتی درمانی کشور ،دانشجویان را بصورت ارائه انگلیسی مطالب با وظایف متنوع کاری بهورزان از جمله ثبت وقایع حیاتی ، خصوصیات دموگرافیک ، پیگیری و شناسائی بیماریهای واگیر و غیرواگیر در جمعیت تحت پوشش، بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای و و تغذیه در جامعه تحت پوشش آشنا نمودند. در ادامه دانشجویان ، ضمن حضور در مرکز بهداشتی درمانی شماره 7 المهدی کازرون با وظایف کاری کارکنان این مرکز در بخش های مختلف و همچنین فعالیت های رابطین بهداشت در نواحی شهری آشنا شدند .

در ادامه آقای دکتر هلاکوئی مسئول کارآموزی MPH  بین الملل در جمع کارشناسان مرکز بهداشت کازرون رویکرد آموزشی این دوره را بر اساس ارزیابی جامعه و تشخیص مشکل در جامعه توصیف کرد و افزود که دانشجویان ضمن انجام فعالیت میدانی در سطح خانه های بهداشت با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، خانه های بهداشت و خانواده ها، داده ها و اطلاعات لازم را جمع آوری و پس از تجزیه و تحلیل، مشکلات دارای اولویت جامعه را با مشارکت کارشناسان و مردم تعیین کرده و برنامه های نمونه عملیاتی را برای حل آن مشکلات تهیه و سند ارزیابی جامعه را به منظور بهره برداری برای ارتقاء سطح سلامت جامعه مورد بررسی، مدون و ارائه خواهند نمود.

دکتر هلاکوئی، استاد ارجمند، در ادامه ضمن قدردانی از جناب آقای دکتر مصداقی نیا ، ریاست محترم و جناب آقای دکتر اخوان ، معاونت محترم اداری مالی دانشکده بهداشت به پاس پشتیبانی های بیدریغ ایشان، از تلاش ها و خدمات ارزشمند جناب آقای دکتر یاور راثی ، رئیس ایستگاه آموزش و تحقیقات بهداشتی کازرون و آقای مهندس محمدرضا عبائی ، معاون این ایستگاه که در طی یک ماه گذشته و بخصوص در چند روز اخیر در آماده سازی فضای فیزیکی و محیط آموزشی ایستگاه کازرون و امور رفاهی دانشجویان به منظور استقرار آنان و برگزاری هر چه بهتر این دوره، از هیچ تلاشی فروگذار ننموده اند صمیمانه سپاسگزاری کرد.

ایشان ضمن تشکر از ریاست محترم شبکه بهداشت و درمان کازرون جناب آقای دکتر موسوی، نقش ارزشمند و موثرکارشناسان محترم مرکز بهداشت را در تحقق اهداف این کارآموزی بسیار با اهمیت بر شمردند.

کلیدواژه ها
مدیر سایت
Author:

مدیر سایت

0 Comments for this article

comment

Post your comment:

Enter the text inside the security image
Theme settings