یکشنبه 15 مهر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

Enter your desired term to search

مصاحبه جهان صنعت با آقای دکتر استاد تقی زاده در رابطه با شیوع ویروس کرونا

در رابطه با شیوع ویروس کرونا در کشور دکترعباس تقی زاده قائم مقام مدیریت بحران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی درباره تعطیل نشدن پادگان ها به «جهان صنعت» گفت: همه مراکز تجمعی اعم از زندان، پادگان و سرای سالمندان باید تهمیدات ویژه ای را در نظر بگیرند. هیچ کشوری پادگان اش را تخلیه نمی کند.تقی زاده گفت: قطعا وزارت بهداشت برای سلامت جان سربازان دستورالعمل هایی در نظر گرفته است.

در رابطه با شیوع ویروس کرونا در کشور دکترعباس تقی‌زاده قائم‌مقام مدیریت بحران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی درباره تعطیل نشدن پادگان‌ها به «جهان‌صنعت» گفت: همه مراکز تجمعی اعم از زندان، پادگان و سرای سالمندان باید تهمیدات ویژه‌ای را در نظر بگیرند. مهم‌ترین مساله‌ای که باید در ابتدای امر به آن توجه داشت رعایت اصول بهداشت فردی و محیطی است. طبیعتا به هیچ عنوان پادگان‌های سطح کشور را نمی‌توان تعطیل کرد، زیرا همیشه باید آنان برای حملات احتمالی آماده‌باش باشند. اما در این برهه وزارت بهداشت باید به تمامی پرسنل پادگان‌ها و سربازها آموزش‌های لازم و جامع بدهد و رفت و آمد سربازان را مدام کنترل کنند. اگر سربازی علائم کروناویروس را داشت سریعا وی را قرنطینه کنند. علاوه بر چکاپ پرسنل باید به طور مستمر محیط را با الکل ضدعفونی کنند.قائم مقام مدیریت بحران افزود: شرایط در زندان‌ها بسیار متفاوت‌تر از پادگان‌‌هاست، زیرا این ویروس از هوا و تنفس به فردی منتقل نمی‌شود بلکه باید یک نفر این ویروس را به زندان‌ها برده باشد. هرچه زودتر باید رفت و آمدها را به زندان محدود کنند وگرنه با فاجعه عظیمی روبه‌رو خواهیم شد. مکان‌هایی که دارای تجمع و رفت و آمد افراد زیادی است بیشتر در معرض خطر هستند حال فرقی ندارد پادگان یا سرای سالمندان باشد. هر دو به اندازه خود خطرزا هستند.وی در ادامه گفت: به عنوان مثال در هیچ شرایطی نمی‌توانیم پادگان‌ها را تخلیه کنیم. تنها می‌شود به افرادی که حالشان وخیم است یا بیماری خاص دارند مرخصی دهیم یا آنها را در بیمارستان‌های مخصوص قرنطینه کنیم. حضور سربازان در محل خدمتشان واجب است. هیچ کشوری پادگان‌اش را تخلیه نمی‌کند.
تقی‌زاده گفت: قطعا وزارت بهداشت برای سلامت جان سربازان دستورالعمل‌هایی در نظر گرفته است. کمااینکه تاکنون برای حمل‌ونقل عمومی دستورالعمل ویژه‌ای اتخاذ کرده و توانسته تا حدودی کرونا را در محیط‌های عمومی کنترل کند.قرنطینه امکان‌پذیر نیست
قائم‌مقام مدیریت بحران درباره قرنطینه کردن شهر‌ها گفت: یک شهر را به سادگی نمی‌توانیم قرنطینه کنیم. فرض کنید یک شهر همانند یک پادگان است. قرنطینه کردن یک شهر عملا غیرممکن است. قرار است وزارت بهداشت در ورودی و خروجی هر شهر افرادی را مسوول کنترل و تست مردم بگذارد و هر کسی که علائم داشته باشد را به بیمارستان منتقل می‌کنند. طبق استراتژی‌ای که در حال حاضر وجود دارد به هیچ عنوان قرنطینه کردن شهرها توصیه نمی‌شود و البته که امکان‌پذیر نخواهد بود.
وی افزود: احتمال دارد که فرد در دوران نهفتگی بیمار از شهر خارج شود و مسوولان متوجه نشوند. اگر اینگونه نبود که در شهرهای دیگر شیوع پیدا نمی‌کرد. ما از مردم تقاضا داریم از تردد‌های غیرضروری خودداری کنند.
کروناویروس از بین نمی‌رود
تقی‌زاده درباره نابودی کروناویروس در فصل گرم گفت: هر ویروسی یک دوره اپیدمی دارد که ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد و طبیعتا اپیدمی‌ها دائمی نیستند. ویروس‌های عفونی در یک دوره شیوع پیدا می‌کنند و بعد از مدتی در دوران نهفتگی و کاهش می‌روند. همچنین احتمال دارد مجددا در فصل زمستان شیوع آن افزایش پیدا کند.وی افزود: این ویروس نسبت به بیماری‌های دیگر حادتر نیست، اما زمانی که یک بیماری جدید در سطح جهانی ایجاد می‌شود، یعنی اینکه اگر ویروسی از یک منبع حیوانی وارد جامعه انسانی می‌شود دیگر هیچ انسانی در مقابل آن ایمن نخواهد بود. وقتی افراد بیشتری این بیماری را می‌گیرند هرچند خفیف افراد بیشتری نسبت به آن ایمن می‌شوند و با اپیدمی دوره بعد بعضی از افراد که در گذشته این ویروس را تجربه کردند ایمن هستند و مشکل خاصی برای آنها ایجاد نمی‌شود. در حال حاضر شیوع کرونا برای اولین‌بار وارد جامعه انسانی شده و واکسن و درمانی هم برای آن وجود ندارد. همچنین در بحث فرآیند رفتارهای همه‌گیرشناسی آن اطلاعاتی وجود ندارد. طبیعتا هر چقدر زمان بیشتری بگذرد اطلاعات جهان در خصوص مهار آن بیشتر خواهد شد.

کلیدواژه ها
Theme settings