دانشکده بهداشت | بررسی شیوع افسردگی، اضطراب و استرس در میان دانشجویان دانشگاه ملک خالد عربستان در نشست ژورنال کلاب

پنجشنبه 20 آذر 1404
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1404/03/03 - 19:44
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 224
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

نشست ژورنال کلاب گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت برگزار شد

بررسی شیوع افسردگی، اضطراب و استرس در میان دانشجویان دانشگاه ملک خالد عربستان در نشست ژورنال کلاب

در نشست اخیر ژورنال کلاب گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مقاله‌ای با عنوان «شیوع افسردگی، اضطراب و استرس در میان دانشجویان دانشگاه ملک خالد» مورد نقد و بررسی قرار گرفت. این مقاله به بررسی ابعاد مختلف سلامت روانی دانشجویان پرداخته و یافته‌های قابل توجهی را درباره وضعیت روانی این قشر ارائه کرده است.

نشست ژورنال کلاب گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با حضور اساتید و دانشجویان این گروه در روز شنبه سوم خرداد ماه برگزار شد. در این نشست، مقاله‌ای از ژورنال BMC Public Health با ضریب تأثیر 3.5 که در سال 2024 منتشر شده بود، مورد تحلیل قرار گرفت. این مقاله به مطالعه‌ای مقطعی با عنوان «Prevalence of depression, anxiety, and stress among students enrolled at King Khalid University» اختصاص داشت.

ارائه‌دهنده این نشست، سرکار خانم نصیبه فرمانی، دانشجوی دکترای تخصصی ارتقای سلامت، با راهنمایی دکتر غلامرضا اندجی گرمارودی، به بررسی طراحی پژوهش، ابزار گردآوری داده‌ها، روش‌های آماری و نتایج اصلی این مقاله پرداخت.

بر اساس این پژوهش که روی بیش از ۱۷۰۰ دانشجوی دانشگاه ملک خالد انجام شده، میزان بالایی از استرس (۵۴.۲٪) و افسردگی و اضطراب خفیف تا متوسط در میان دانشجویان، به‌ویژه در میان دختران، مشاهده شده است. این مطالعه با استفاده از پرسشنامه DASS-21 و روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی‌شده چندمرحله‌ای اجرا شده بود.

در نقد علمی ارائه‌شده، به نکاتی همچون عدم اشاره دقیق به محاسبه حجم نمونه، فقدان طراحی مداخلات آموزشی برای آینده، و نبود مدل‌های نظری و سیاست‌گذاری مشخص در زمینه ارتقای سلامت روان اشاره شد. همچنین تأکید شد که علی‌رغم نتایج مهم این تحقیق، نیاز به تکرار آن احساس نمی‌شود، اما پژوهش‌های آینده باید به بررسی پیش‌بین‌های روانی و مداخلات مؤثر بپردازند.

در پایان این جلسه، پیشنهاد شد که مطالعات آینده با بهره‌گیری از مدل‌های ارتقای سلامت و طراحی مداخلات آموزشی، به بهبود وضعیت سلامت روان دانشجویان کمک کنند.

  • کد خبر : 298588
محدثه زهری
تهیه کننده:

محدثه زهری

تصاویر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه