جمعه 15 تیر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری نشست همکاری های متقابل دانشکده بهداشت و معاونت بهداشت دانشگاه

معاون بهداشت دانشگاه گفت: دانشکده بهداشت به نوعی خانه معاونت بهداشت است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده بهداشت، سه شنبه 7 آذر 1400، دکتر علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه، دکتر سعید تاملی معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه، دکتر وثوق، دکتر معتمد مدیر گسترش شبکه معاونت بهداشت دانشگاه، دکتر کاظم ندافی رئیس دانشکده، معاونان و مدیران گروه های علمی دانشکده به صورت حضوری و مجازی در این نشست حضور داشتند. 
در ابتدا دکتر ندافی با اشاره به همکاری های نزدیک دانشکده بهداشت و معاونت بهداشت گفت: می خواهیم  در این نشست به مساله مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه بپردازیم و سعی کنیم موضوعاتی را مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم که بتواند کمک به رفع  مشکلی از جامعه و حوزه بهداشت باشد. باید پس از شناسایی مشکلات و راه حل ها، برنامه ریزی کنیم و تلاش کنیم که این نتایج در جامعه استفاده شده و شاخص هایی را برای ارزیابی آن ایجاد و رصد کنیم. 
رئیس دانشکده بهداشت گفت: شاید اگر بخواهیم که مسئولیت پذیری اجتماعی نمود بیشتری داشته باشد بایستی معیاری غیر از شاخص های علم سنجی و آمار تولید مقالات علمی را بکار گیریم و باید نتایج اقدامات بهداشتی بر پایه تحقیقات علمی در سطح جامعه را مد نظر قرار دهیم و آن ها را پایش و شاخص هایی مشخص کنیم که این اقدامات چقدر توانسته باری از مشکلات بهداشتی مردم را کم کند. با توجه به اینکه دانشکده بهداشت یکی از دانشکده های نسل چهارم است و از گذشته تا به حال در این زمینه اقدامات موثری داشته و اساتید دانشکده بیشترین تمرکز را در ارتباط با حل معضلات جامعه مثل بیماری های واگیر، نظیر مالاریا و یا بیماری های ویروسی داشته اند؛ بعنوان مثال گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت بعد از تشخیص اولین مورد ابتلا به ویروس کووید 19 در کشور در زمانی که آزمایشگاه های کمی در کشور در تشخیص این ویروس فعالیت داشتند، 120 هزار آزمایش پی سی آر را انجام دادند آن هم در زمانی که ظرفیت کشور در این زمینه بسیار محدود بود و بعد وظیفه مراقبت ژنومی بر عهده گرفتند. 
وی گفت: در خصوص آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت هم دانشکده بهداشت در زمانی که واقعا اطلاعاتی در خصوص این ویروس و بیماری کرونا وجود نداشت یا بسیار اندک بود با پاسخ دهی به پرسش های مردم  و انتشار آن و همکاری با موسسه ملی تحقیقات سلامت و معاونت بهداشت توانست گام خوبی را در این مسیر بردارد. امیدوارم همکاری های دانشکده بهداشت و معاونت بهداشت بتواند برای مردم و به خصوص مردم جنوب تهران یک دستاورد خوبی را به همراه داشته باشد. 
سپس دکتر اولیایی منش گفت: دانشکده بهداشت به نوعی خانه ما هست و خوشحالیم که الان در اینجا حضور داریم، حاصل این تعاملات باید به گونه ای باشد مردم در حوزه تحت پوشش دانشگاه احساس رضایت و تامین سلامت داشته باشند و اگر به غیر از این باشد فعالیت های ما به نتایج مطلوبی که مدنظر است نخواهد رسید. 
وی افزود: ما نیاز به کمک همه قسمت هایی که در این حوزه می تواند به ما کمک کند داریم، ما از دانشکده بهداشت جدا نیستیم و شاهد زحمات دوستان در این دانشکده بوده و هستیم. متاسفانه در حوزه تحت پوشش دانشگاه و در شهر تهران برخی نقاط، آسیب پذیری بیشتری دارند از محرومیت های عجیبی رنج می برند که شاید کمتر در کشور دیده شود. 
معاون بهداشت دانشگاه بیان داشت: امیدواریم که با همکاری های بیشتر با دانشکده بهداشت بتوانیم گره ای از این مشکلات را باز کنیم و نگرانی هایمان در خصوص قشر آسیب پذیر را کمتر کنیم. باید فاصله های هزینه ای برای درمان و بحث پیشگیری را مورد توجه قرار دهیم و این کار سختی است که مدیران بالینی را به بخش آموزش و پژوهش و در نهایت ارائه خدمت توجه بیشتری دهیم. 
توجه به سیستم درمان به نوعی اتوماتیک وار بوده اما هزینه در بخش بهداشت اساسی بوده و می تواند موضوعات درمانی را هم پوشش دهد. بهتر است دغدغه ها را یکی کنیم؛ ما دغدغه تولید مقاله نداریم چرا که همه فعالیت ها باید در راستای حل مشکلات مردم باشد.  با توجه به همه گیری کرونا همه بخش های اجرایی در کشور برای سلامت مردم فعالیت و همکاری می کنند: استانداری و شهرداری و... که این همان بحث مسئولیت پذیری اجتماعی است. وجدان کاری و تکالیف ما را به این سمت می برد که فراتر از روابط نرمال هر کاری را که بتواند به ارتقا سلامت مردم کمک کند و اعتماد مردم را برگرداند همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید فداکاری کنیم و راه را پیش ببریم. 
در ادامه معاون بهداشت دانشگاه به تفاهم نامه مابین دانشکده بهداشت و معاونت بهداشت در سال 1397 اشاره و گزارش مختصری ارائه کرد. وی افزود: در معاونت بهداشت دبیرخانه ای بعنوان رابط بین بخش علمی و اجرایی راه اندازی شده است تحت عنوان دبیرخانه نوسازی فعالیت های اجتماعی که زمان های قبل شالوده آن گذاشته شده است و بزرگانی برای آن زحمت کشیده اند. ما علاقمندیم که در این دبیرخانه اعضا هیات علمی دانشکده فعال تر ازقبل مشارکت داشته باشند و بحث های مرتبط را پیش ببریم؛ نظام ارجاع، ساماندهی ارائه خدمات و .... 
دکتر اولیایی منش افزود در بحث بیماری های واگیر مثل کرونا و ... دانشکده بهداشت به عنوان عقبه علمی ما هست و معاونت بهداشت بازوی اجرایی. ما باید برای کار اجرایی به گروه های علمی متصل باشیم و تغذیه علمی شویم تا پیشرو بودن را حفظ کنیم. برای چنین برنامه ای می توان کمیته ای علمی تشکیل داد و جلسات منظم دوره ای برگزار کرد که حاصل این جلسات می شود پر کردن خلاهای اطلاعاتی در مباحث مختلف بهداشتی. شرکت و حضور اعضا هیات علمی دانشکده بهداشت در این نشست ها تعهد شما را در قبال جامعه نشان می دهد. 
در ادامه دکتر مهدی ناطق پور در خصوص ایستگاه فیروز بهرام و بهره برداری از آن نکاتی را یادآور شد، سپس دکتر وثوق رئیس گروه همگرایی و سلامت در پژوهشکده علوم اعصاب در خصوص ارائه خدمات به جامعه با حفظ کرامت افراد تاکید کرد و گفت: دبیرخانه بهداشت و درمان می تواند یک رابط باشد بین گروه های آموزشی و معاونت بهداشت برای بهتر اجرا شدن راه کارها برای رفع مشکلات وی در ادامه افزود: راه اندازی کمیته دانشجویی معاونت بهداشت یکی از کارهای خوبی است که می تواند از راهبردهای مقالات علمی برای حل معضلات استفاده کند، همچنین دکتر وثوق نکاتی را در خصوص تفاهم نامه مذکور و مشکلات مناطق تحت پوشش معاونت مثل آسیب های اجتماعی ارائه داد. 
سپس دکتر صداقت مدیر گروه حشره شناسی پزشکی در خصوص همکاری های این گروه و دانشکده بهداشت با مدیریت بیماری های واگیر توضیحاتی ارائه کرد و در خصوص بیماری های منتقله و تب دانگ از ناقلین توضیحات و پیشنهاداتی ارائه کرد. 
در ادامه دکتر تاملی، دکتر اکبری ساری، دکتر سلیمی، دکتر جعفری پویان، دکتر گرمارودی، دکتر رحیمی، دکتر استادتقی زاده و دکتر معتمد هر کدام مطالبی را ارائه و پیشنهاداتی برای تعامل بهتر ارائه کردند.  
در پایان دکتر ندافی با جمع بندی مطالب مطرح شده بیان داشت: مقرر است تفاهم نامه مابین دانشکده و معاونت بهداشت مورد بازبینی قرار بگیرد و اگر موردی لازم هست می توان به آن افزود و استفاده از فضای مرکز فیروز بهرام هم به قوت خود باقی خواهد ماند البته در کنار پایگاهی که معاونت بهداشت به عنوان پایگاه آموزشی به ما معرفی خواهد کرد و در زمان های مشخص نشست های دوره ای را برای بررسی و انتخاب اولویت ها خواهیم داشت. 
دکتر اولیایی منش نیز در پایان افزود: هر چه قدر که مجموعه ای پشتوانه علمی بالاتری دارد مثل دانشکده بهداشت از ما پشتیبانی کند و ارتباط را فراتر از روابط رسمی ادامه دهد از آن برای ارائه بهتر خدمات استقبال می کنیم.  نوسازی خدمات بهداشتی بیشتر متمرکز بر روی بیماری های غیرواگیر شده است و پیشگیری ها باید اولویت باشد تا معضلات مردم پاسخ داده شده و بتوانیم آن ها را آگاه کنیم. 
 
نسیبه جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید: