چهارشنبه 13 تیر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری بیستمین جلسه گفت و شنود گروه تغییر اقلیم و سلامت پژوهشکده محیط زیست با موضوع تغییر اقلیم و نابرابری های زیست محیطی

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت،بیستمین نشست از جلسات گفت و شنود گروه تغییر اقلیم و سلامت پژوهشکده محیط زیست،30 آذر 99 ، توسط دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا با موضوع تغییر اقلیم و نابرابری های زیست محیطی بصورت آنلاین برگزار شد.

 
این نشست با سخنرانی دکتر فرخی استاد مهندسی بهداشت محیط گروه علوم بالینی دانشکده توانبخشی مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و حضور اساتید و دانشجویان بصورت آنلاین برگزار شد.
دکتر فرخی منشاء نابرابری های زیست محیطی را تخریب و یا آسیب به محیط زیست عنوان کرد که مسبب آن کشورهای در حال توسعه که دارای اقتصاد و سیاست ضعیف هستند، می باشند. آنها به جهت توسعه اقتصادی به افزایش تولیدات خود مبادرت می ورزند و از مسیر تخریب و خسارت به محیط زیست عبور می کنند. برخی از فعالیتهای توسعه ای کشورها باعث تغییر اقلیم می شود مانند افزایش گاز co2 که باعث افزایش گرم شدن زمین شده است . افزایش دمای زمین دارای اثرات مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت انسان ها است. اثرات مستقیم باعث افزایش مرگ و میر می شود و اثرات غیر مستقیم به محیط زیست آسیب می رساند و پارامترهای اجتماعی و اقتصادی را تهدید می کند. میزان آسیب به افراد مختلف جامعه متفاوت است و بسته به سطوح مختلف اجتماعی و اقتصادی افراد جامعه، سهم و میزان آسیب افراد متغیر می باشد و سلامت آنها را تهدید می کند. مطالعات مختلف روی تغییرات اقلیم و اثرات سوء آن بر روی سلامت انسان، متخصصان کشور را در مسیر درک خطر تغییر اقلیم قرار داده که موجب دغدغه های آنان شده و مستلزم اقدامات پیشگیرانه توسط سیاستگذاران است. درک خطر تغییرات اقلیم و اثرات سوء آن بر سلامت می بایست به مردم نیز انتقال یابد تا باعث تقاضای آنان از مسئولان و سیاستگذاران شود که با انجام کار فرهنگی در این زمینه می توان به تحولات آینده امیدوار بود.   
کلمات کلیدی