چهارشنبه 13 تیر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری سی و دومین نشست از مجموعه جلسات گفت و شنود مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان تغییر اقلیم و کیفیت هوا

سی و دومین نشست از مجموعه جلسات گفت و شنود مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان تغییر اقلیم و کیفیت هوا با سخنرانی جناب آقای دکتر محمد صادق حسنوند عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران روز دوشنبه 30 خرداد 1401 بصورت مجازی برگزار شد.

 

امروزه در تمام دنیا تغییرات اقلیم بصورت مستقیم و غیر مستقیم روی کیفیت هوا و متعاقب آن بر سلامت انسانها تاثیر می گذارد. حدود 90 درصد از مردم کره زمین در مناطقی زندگی می کنند که متاثر از آلودگی هوا می شوند و چهارصد و هفتاد هزار کودک در روزهای اول پس از تولد بدلیل آلودگی هوا از دنیا می روند. افزایش غلظت آلاینده های هوا هم بدلیل تغییرات اقلیم است و هم تغییرات اقلیم منجر به آلودگی هوا می گردد. در دهه های اخیر واکنش های شیمیایی آلاینده های هوا منجر به تخریب لایه ازون و افزایش درجه حرارت شده است همچنین غلظت آلاینده ها تغییرات اقلیمی در زمین را ایجاد کرده است. آلودگی هوا بصورت کلاسیک به دو دسته تقسیم می شود: دسته اول آنهایی که نتیجه فعالیت های روتین بشر می باشند و دسته دوم آلاینده های مخاطره آمیزی که منجر به بروز سرطان در افراد می گردند. در کشور ایران طی سطح بندی مخاطرات، آلودگی هوا پنجمین مخاطره می باشد و این مشکل باعث شده که ریسک ابتلا به بیماری قلبی و ریوی در سنین پایین افزایش یابد. مرگ ناشی از دیابت، حمله قلبی و مشکلات تنفسی منتسب به آلودگی هوا می باشد، در نتیجه اقدامات پیشگیرانه که باعث کاهش میزان این ریسک می گردد، ضروری است. آلاینده های ذرات معلق 10 درصد از موارد مرگ را به خود اختصاص داده است. در استان سیستان و بلوچستان آلودگی ذرات معلق سومین عامل خطر برای سلامتی می باشد که رتبه بالای مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا را دارد و به دنبال آن در استانهای خوزستان و اصفهان و کرمانشاه و یزد، درصد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا دارای رتبه های بعد می باشند. بدلیل تغییرات اقلیم در قسمتهای غرب و همسایگان غربی کشور، طوفان های گرد و غبار و شن باعث افزایش شدید آلودگی هوا شده است و برای سنجش آن از شاخص کیفیت هوا PM2.5 و PM10 استفاده می شود. در طوفان فروردین سال جاری(1401) میزان PM2.5 در تهران به 1800 و در استان خوزستان به بالای 4000 میکرو گرم رسید در حالیکه در شرایط عادی این میزان 30 میکرو گرم می باشد. این امر موجب افزایش ریسک بیماریهای منجر به مرگ می شود و در نتیجه اقدامات پیشگیرانه که باعث کاهش این ریسک می گردد، لازم و ضروری است. مشکلات آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق محققین و دست اندرکاران را بر آن داشت تا با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی کشور دو سند جامع حمایت طلبی جهت اقدامات پیشگیرانه آلودگی هوا تهیه نمایند. در این سند راهکارهای مقابله با مخاطره گرد و غبار در کشور تدوین شده است. 

لینک دسترسی به فایل پاورپوینت جلسه :

https://s24.picofile.com/file/8451045284/Air_Poll_Climate_change_Dr_Hassanavnd_2022.pptx.html

 

 
کلمات کلیدی