جمعه 15 تیر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری نشست سیاست ها و اقدامات نظام سلامت برای مقابله با تغییر اقلیم در دانشکده بهداشت

نشست سیاست ها و اقدامات نظام سلامت برای مقابله با تغییر اقلیم برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهرن دانشکده بهداشت، یکشنبه 24 بهمن 1400 ، نشست سیاست ها و اقدامات نظام سلامت برای مقابله با تغییر اقلیم با حضور دکتر کاظم ندافی رئیس دانشکده،دکتر عباس استاد تقی زاده مدیر دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا،دکتر محمد اسماعیل مطلق رئیس دبیرخانه و شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، دکتر مریم قیاسی پور رئیس گروه زیست و امنیت غذایی، دکتر شیدا ملک افضلی، مهندس نوشین عقیلی، مهندس مژگان عین الهی، دکتر کیومرث الله بخشی و بیش 150 تن از کارشناسان و اساتید معاونت های بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به صورت حضور و مجازی برگزار شد.

 در این نشست دکتر استاد تقی زاده در خصوص تغییر اقلیم در ایران و جهان مطالبی را بیان کرد و در خصوص میزان مرگ و میر ناشی از تغییر اقلیم، اثرات سلامتی بر تغییر اقلیم، بیماری های منتقله از حشرات، گروه های آسیب پذیر در برابر تغییر اقلیم، فرایند گازهای گلخانه ای بر سلامت توضیحاتی را ارایه داد و گفت: حال با شناخت این عوامل باید دو راهکار را در پیش گرفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که منجر به افزایش درجه حرارت زمین و تغییر اقلیم می شود و سازگاری با اثرات تغییر اقلیم.

وی گفت: مطالعات انجام شده در ایران برای تدوین سیاست ها و اقدامات نظام سلامت برای سه دوره انجام شده و نیاز است که الان از این شواهد و مطالعات برای تدوین سند تغییر اقلیم استفاده شود.

وی افزود: تدوین برنامه عملیاتی یکپارچه باید مورد توجه قرار گرفته و ظرفیت سازی حاکمیتی ذر ساختارهای قانون گذاری، مدیریتی و اجرا در حوزه های مختلف انجام شود و اگر لازم است سیستمی به روز رسانی شود این امر اتفاق بیافتد.

 در ادامه دکتر استاد تقی زاده چالش های تحقق شهر سازگار با تغییر اقلیم را بر شمرد و گفت: در این خصوص تحقیق جامعی انجام شده است که سرفصل های این تحقیق شامل: دستورگذاری، سازو کارهای قانونی، تامین مالی، هماهنگی بین بخشی، ظرفیت سازی، فناوری اطلاعات، تکنولوژی و فناوری ها، ارزیابی آسیب پذیری، آموزش عمومی، سازگاری مردم محور، آموزش تخصصی، پژوهش و ارزشیابی است.

سپس دکتر مطلق در خصوص جایگاه و نقش دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی مطالبی را بیان کرد و گفت این دبیرخانه نقش هماهنگی بین دستگاه های مختلف در زمینه چالش های متفاوت را بر عهده دارد که هدف آن ارتقا کمی و کیفی سلامت افراد جامعه از نظر جسمی، روحی و روانی، اجتماعی و معنوی است.

امیدواریم که با همکاری دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بتوانیم سندی راهبردی در خصوص تغییر اقلیم تدوین کنیم و همه استان های کشور نیز باید بر روی نقشه راه و برنامه عملیاتی سلامت با توجه به اقلیم منطقه خود کار کرده و اطلاعات و راهبردهای مناسبی را ارائه کنند.

در انتها کارشناسانی که از مراکز مختلف سراسر کشور به صورت مجازی در جلسه حضور داشتند به ارائه نظر و پرسش و پاسخ پرداختند.

نسیبه جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید: