چهارشنبه 13 تیر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری نشست مشترک اعضای شورای دانشکده بهداشت با رئیس و همکاران دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت

نشست مشترک اعضای شورای دانشکده بهداشت با رئیس و همکاران دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده بهداشت، یکشنبه 24 بهمن 1400، نشست مشترک اعضای شورای دانشکده بهداشت با رئیس و همکاران دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برگزار شد.

در این نشست دکتر کاظم ندافی رئیس دانشکده بهداشت به همراه معاونان و مدیران گروه های آموزشی دانشکده، دکتر محمد اسماعیل مطلق رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، دکتر نرگس رستمی گوران، دکتر شیدا ملک افضلی، دکتر مریم قیاسی پور، مهندس نوشین عقیلی و مهندس مژگان عین اللهی حضور داشتند.

در ابتدا دکتر ندافی با مرور تاریخچه مختصری از این دبیرخانه گفت: شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در سال 1384 بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه تشکیل شد هر چند قبل از آن هم با نام های دیگری فعالیت هایی در این زمینه صورت می گرفت. در سال 1390 کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان تشکیل شد و نهایتا با پی گیری های وزارت بهداشت در سال 1395 شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و وظایف و ترکیب اعضای آن در ماده 7 قانون احکام دایمی برنامه های توسعه گنجانده شد.

وی اضافه کرد دانشکده بهداشت با توجه به ظرفیت علمی بالا و در اختیار داشتن اساتید مجرب می تواند به دبیرخانه  شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در زمینه تدوین و تولید شواهد برای تهیه اسناد ملی و راهبردی کمک کند.

وی افزود: از حدود 55 سال پیش دوره های MPH را در دانشکده بهداشت برگزار شده است که هدف آن تربیت مدیران توانمند برای حوزه اجرایی بهداشت کشور بوده است و این دانشکده اکنون با 115 عضو هیات علمی در زمینه های مختلف سلامت عمومی می تواند در حوزه های مختلف در کنار دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی باشد.

در ادامه دکتر مطلق با اظهار خرسندی از فرصت به وجود آمده برای تعامل با دانشکده بهداشت بیان داشت: این شورا و دبیرخانه زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری است که جلسات آن با حضور نمایندگان چهارده وزارتخانه و دو معاون ریاست جمهوری تصویب می شود.

وی گفت: سیاست های سلامت و برنامه های مرتبط با آن حدود 75 درصدش در خارج از وزارت بهداشت و 25 در صد آن به وزارتخانه و واحدهای درونی مرتبط می باشد بنابراین این دبیرخانه بایستی هماهنگی های لازم و ارتباطات برون و درون سازمانی را انجام دهد تا بتواند در زمینه ارتقا کمی و کیفی سلامت گام بردارد. ما باید بر اساس درخواست وزیر بهداشت اتاق های فکری راه اندازی کنیم و با توجه به آینده نگری بر اساس سلامت و پایش نظام سلامت بتوانیم کارهایی را انجام دهیم که مردم و جامعه این کارها را لمس کنند.

دکتر مطلق افزود: برای آینده نگری در رابطه با سلامت که مغفول مانده است، نیاز به نظرات مشورتی از اساتید مجرب، دانشگاهیان و به خصوص اساتید دانشکده بهداشت داریم که می توانند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشند.

ارتقا کمی و کیفی جامعه در رابطه با سلامت جسم، روان، اجتماعی و معنوی در دستور کار این دبیرخانه قرار دارد و باید موضوعات متفاوتی مثل تغییر اقلیم، خشکسالی، فرونشست زمین، جمعیت و ... با همکاری های بین بخشی و با وزارتخانه ها و دستگاه های متولی و هماهنگی بین آن ها منجر به تدوین سند راهبردی و برنامه عملیاتی شود.

سپس دکتر عباس استاد تقی زاده معاون اداری و مالی و مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایا دانشکده  در خصوص تغییر اقلیم و تدوین سند مرتبط با آن توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: تهیه شواهد در بعضی از حوزه ها نیاز به تولید شواهد و کار دایم با رویکرد آینده نگری دارد تا غافلگیر نشویم. البته در دانشگاه و دانشکده بسیاری از این شواهد تولید شده وجود دارند که باید تبدیل به سیاست و سیاست تبدیل به عمل شود. الان فاصله بین سیاستگذاری و عمل زیاد است و ما نیاز داریم این فاصل را کاهش دهیم که امیدوارم این دبیرخانه بتواند در این زمینه گام های مناسبی را بردارد. 

در ادامه دکتر امیرحسین تکیان معاون بین الملل دانشکده، مدیر گروه سلامت جهانی و استاد سیاستگذاری سلامت دانشکده گفت: شورای عالی سلامت و امنیت غذایی جایگاه مهمی دارد و به عنوان جایگاه بین بخشی می تواند به اهداف نظام سلامت کمک کند. در این حیطه بایستی سعی شود نقش و اهمیت این دبیرخانه و شورا در دستگاه تصمیم گیری کشور بهتر و بیشتر شناخته شود.

سپس دکتر امیراحمد اخوان استاد گروه حشره شاسی و مدیر گروه اکولوژی انسانی بر نقش این رشته و فارغ التحصیلان آن در تعامل بین انسان و محیط تاکید کرد و گفت: این تعامل می تواند در شناسایی و رفع مشکلات نظام سلامت بسیار کمک کننده باشد و در زمینه بیماری های نوپدید، بازپدید و اقلیم شواهد مناسبی را در اختیار قرار دهد.

در ادامه دکتر محمدمهدی صداقت مدیر گروه حشره شناسی پزشکی، دکتر علی جعفری پویان معاون آموزشی دانشکده، دکتر مهدی ناطق پور معاون دانشجویی دانشکده، دکتر رستمی کارشناس دبیرخانه، دکتر ملک افضلی کارشناس دبیرخانه، دکتر فریده گل بابایی مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دکتر مهدی محبعلی مدیر گروه انگل شناسی و قارچ شناسی، دکتر الهام شکیبازاده استاد گروه آموزش و ارتقا سلامت؛ به تفصیل نظرات خود را با توجه به حیطه های تخصصی اشان بیان کردند.

در انتها دکتر ندافی گفت: دانشکده می تواند با توجه به تخصص هایی که در آن وجود دارد به نظام سلامت کمک کند و کمک به تدوین سند تغییر اقلیم که سندی ارزشمند است می تواند گام نخست در این زمینه باشد. البته دانشگاه و دانشکده بهداشت با توجه به رسالت خود می تواند در زمینه ارتقا دانش سلامت جامعه از ظرفیت های صدا و سیما استفاده کند و این نکته ای ارزشمند است که باید مورد توجه قرار گیرد.  

در پایان دکتر مطلق افزود: تدوین سند تهدیدات سلامت در آینده، سند تاب آوری، سند تغییر اقلیم؛ اسنادی است که ما با توجه به تخصص دانشکده بهداشت، کمک و همیاری آن را در این زمینه ها خواستاریم.

نسیبه جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید: