دوشنبه 18 تیر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین

پایان کابوس قطع پای دیابتی با استفاده از مگس های درمانگر

امروزه متاسفانه آمار بیماران مبتلا به دیابت در تمام دنیا رو به افزایش است. براساس آخرین آمار منتشره تعداد چهار و نیم میلیون ایرانی از دیابت رنج می برند. از این تعداد حدود 15 مبتلا به زخم پای دیابتی می شوند که از آن میان حدود 15 نیازمند قطع عضو خواهند شد

امروزه متاسفانه آمار بیماران مبتلا به دیابت در تمام دنیا رو به افزایش است. براساس آخرین آمار منتشره تعداد چهار و نیم میلیون ایرانی از دیابت رنج می برند. از این تعداد حدود 15% مبتلا به زخم پای دیابتی می شوند که از آن میان حدود 15% نیازمند قطع عضو خواهند شد.

روش های مختلفی برای درمان زخمهای پای دیابتی وجود دارد که لارودرمانی (Maggot Therapy) را می توان به عنوان یکی از مهمترین و کارآمدترین روشها یاد کرد. به زعم دست اندرکاران لارودرمانی در دانشکده و سایر محققین داخلی و خارجی، در بسیاری از موارد، لارودرمانی را می توان پایانی بر کابوس قطع پای دیابتی در نظر گرفت.

لارودرمانی درواقع استفاده از لاروهای استریل شده مگس لوسیلیا سریکاتا جهت تمیزکردن بافتهای نکروزه و ضدعفونی کردن زخم می باشد. این لاروها سه عمل حذف فیزیکی بافتهای نکروزه و عوامل بیماریزا، ترشح آنزیمهای تحریک کننده ترمیم زخم و ضدعفونی کردن زخمها را در آن واحد در زخمها انجام می دهند. لارودرمانی علاوه بر زخمهای پای دیابتی برای زخمهایی نظیر سوختگی ها، زخم بستر و زخمهای فشاری، قابل استفاده هستند. تجربیات در زمینه استفاده از لارودرمانی حهت درمان لیشمانیوز جلدی نتایج امیدوار کننده ای در بر داشت.

پس از حمایتهای فراوان مسئولین دانشکده و راه اندازی آزمایشگاه مگس های درمانگر، بررسی کارآیی کلینیکی لاروهای تولیدی در این آزمایشگاه با همکاری جهاد دانشگاهی محترم واحد علوم پزشکی تهران در کلینیک ترمیم زخم متعلق به آن سازمان در حال انجام است. بدیهی است تمامی نکات و ضوابط مربوط به اخلاق پزشکی در این مطالعه لحاظ شده است.

 

این سخنرانی در ساعت 10:30 با خیرمقدم و معرفی توسط دکتر وطن دوست (مدیر گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین) آغاز شد. سخنران این جلسه ضمن اشاره به موارد فوق الذکر در ابتدا بطور مختصر راجع به سیستماتیک مگس ها، اثرات مضر و مفید مگس ها و شناسایی مگس های درمانگر، صحبت کردند. پس از آن بطور مشروح به ارائه توضیحاتی در مورد لارودرمانی و نکات مربوطه پرداختند. سپس با ارائه تصاویری از بیماران درمان شده، اثرات لاروها را در درمان آنها ذکر کردند.

سخنرانی در ساعت 11:45 دقیقه به پایان رسید و حاضرین به مدت 20 دقیقه به پرسش و پاسخ و تبادل نظر پرداختند./ ر

کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم