دوشنبه 18 تیر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین

کارآموزی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین

دوره کارآموزی میدانی و آزمایشگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به همت اساتید محترم گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در ایستگاه آموزش و تحقیقات بهداشتی کازرون از تاریخ 3/5/95 لغایت 25/5/95 برگزار شد

گزارشی از اجرای درس کارآموزی میدانی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین در نیمسال تابستان
در راستای اهداف گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین مبنی بر تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد در حیطه  حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین دوره کارآموزی میدانی  و آزمایشگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این رشته به همت اساتید محترم گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در ایستگاه آموزش و تحقیقات بهداشتی کازرون از تاریخ 3/5/95 لغایت 25/5/95 برگزار شد. در آغاز دوره و قبل از عزیمت دانشجویان به فیلد، آقای مهندس عبائی مسئول درس کاراموزی در جلسه توجیهی  با شرکت دانشجویان ورودی 94 این رشته با اشاره به کوریکلوم اموزشی مدون شده این درس ، عناوین درسی، مدرسین دوره ، محل اجرای کارهای عملی، زمان بندی، قوانین حاکم بر دوره،  روش گزارش نویسی و ارزیابی درس تشریح کردند  و بر  افزایش حس تعاون و همکاری در دانشجویان تاکید شد.

به لحاظ نیاز به فضای آموزشی ویژه برای اجرای این درس عملی ، ایستگاه آموزش و تحقیقات بهداشتی کازرون ، همواره بهترین گزینه از لحاظ زمان اجرای درس (تابستان) ، همکاری مردم منطقه ،  دسترسی نامحدود دانشجویان به نمونه های زنده از راسته های مختلف بندپایان و آشنائی عملی با بیولوژی ناقلین بیماریها ، دسترسی مطلوب  زمینی (اتوبان) ، سیستم حمل و نقل ریلی و هوائی می باشد. همچنین  ایستگاه آموزش و تحقیقات بهداشتی کازرون با دارا بودن دو ساختمان مجزا یکی جهت آموزشی و تحقیقاتی و دیگری به عنوان خوابگاه ، همواره بهترین گزینه برای تحقق اهداف آموزشی این درس بوده است. گفتنی است که فضای رفاهی اختصاص داده شده برای دانشجویان کارآموز دارای هشت سوئیت بوده که با توجه با ماهیت عملیات پژوهشی و عملیات میدانی رشته حشره شناسی پزشکی ،  ساختمان مجزائی جهت امور آموزشی و تحقیقاتی از نخستین سال تاسیس این رشته در کشور طراحی شده است.

به منظور رفاه و امنیت بیشتر دانشجویان کارآموز ، با همکاری معاونت محترم امور مالی اداری دانشکده بهداشت ،  با قطار به شهر شیراز عزیمت کردند و در ابتدای شروع دوره کارآموزی ، فرصت ذیقیمتی چهت بازدید از آثار معنوی و فرهنگی شهر شیراز برای آنان فراهم شد.  دانشجویان کارآموز در عصر روز اول در سوئیت های ایستگاه آموزش و تحقیقات بهداشتی کازرون به صورت دو نفره اسکان داده شدند. در روز دوم  با حضور در ساختمان آموزشی مرکز آموزش و تحقیقات بهداشتی کازرون، با قسمت های مختلف ساختمان شماره 1 شامل آزمایشگاه ها، موزه حشره شناسی، کتابخانه و مرکز اسناد ، انسکتاریوم ، آزمایشگاه های تست حساسیت ، مالاریا و لیشمانیوز  آشنا شدند و در ادامه در راستای برنامه­ریزی جهت عملیات میدانی ، لوازم و تجهیزات مورد نیاز حشره شناسی در  یک کوله پشتی تحویل  گروه های دو نفره دانشجویان گردید.

 از آنجا که یکی از مهمترین اهداف گروه حشره شناسی پزشکی ارتقاء یک سیستم موثر در امر سلامت جامعه و تربیت دانشجویان و متخصصان این رشته در مسیر برنامه های آموزشی ، شناخت نیازهای اساسی جامعه ، شناسائی اولویت های آموزشی و تحقیقاتی در حیطه سلامت عمومی و مطابق با نیازهای شغلی ایشان می باشد. در این راستا ، به توجه به برنامه زمانبندی انجام شده، آقای دکتر کاظمی، دانشیار گروه حشره­شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین به محل ایستگاه عزیمت نموده و طی یک هفته در خصوص روش های عملی حشره شناسی مالاریا در روستاهای مختلف شهرستان کازرون ، که بسیار مناسب برای مشاهدات میدانی دانشجویان بود به کارآموزان تدریس نمودند. از مهمترین ره­آوردهای این مرحله از کارآموزی، آشنایی با روش­های ارتباط سازنده با جمعیت­های انسانی جهت تسهیل اجرای مداخلات روش های کنترل بیماری­های منتقله از حشرات و جلب رضایت مردم و آماده سازی آنها برای اجرای برنامه های عملی حشره شناسی پزشکی بود. آقای دکتر وطن دوست ، استاد و مدیر گروه حشره شناسی پزشکی  طی چهار روز حضور در ایستگاه آموزش و تحقیقات بهداشتی کازرون در خصوص روش های کنترل ناقلین مشتمل بر ارزشیابی عملی مواد لاروکش (متد لاتین اسکوار) ، تست های حساسیت لارو و بالغ کولیسیده و روش های مبارزه بیولوژیک با لارو کولیسیده به صورت عملی تدریس شد و دانشجویان در گروه های دو نفری به انجام عملی روش های ارزشیابی مبادرت نموده و داده های بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  دانشجویان ورودی 94 رشته حشره شناسی پزشکی با حضور در جمعیت های طایفه های مختلف ایل قشقایی ،  به بررسی جنبه های علمی و عملی بندپایان و مشکلات مرتبط در  اماکن  انسانی ،  دامی و ماکیان پرداختتند. در ادامه ، کارآموزان با روش های مختلف صید بندپایان شامل کک ، کنه ، مایت ، مگس های خونخوار ، مگس های عامل میاز و روش صید عقرب آشنا شده و بطور عملی نسبت به صید انواع حفار ، نیمه حفار و غیرحفار را اقدام نموده و نمونه بطور استاندارد اتاله ، نگهداری و تعیین هویت شدند. روش های عملی کنترل ناقلین شامل سمپاشی ابقائی ، تنظیمات پمپ سمپاش هودسن ، روش های آعشته سازی پشه بند به حشره کش  و محاسبات مربوط،  تست تدخینی و بیواسی در ارزشیابی پشه بندهای ITN و LLIN ،  آشنائی با دستگاه ترمال فاگ و روش های کاربرد آن علیه بندپایایان ناقل ، بطور عملی توسط مهندس عبائی طی پنج روز تدریس گردید عملیات کاربرد عملی دستگاه ترمال فاگ در تنگ جوگان شهرستان کازرون انجام شد و دانشجویان با متد بیواسی مهپاشی آشنا شدند. از چنبه های بسیار سودمند و آموزنده برای دانشجویان ، اجرای عملی  روش آغشته سازی پشه بند در حد یک قریه و ارزشیابی میزان مقبولیت این روش در بین مردم روستا بود. کارآموزی میدانی دانشجویان ورودی  94 رشته حشره شناسی پزشکی در 25 مرداد ماه خاتمه یافت.  به پیشنهاد مسئول درس کارآموزی ، به پاس زحمات بیدریغ و ارزشمند آقای پدرام طلائی ، دانشجوی کارشناسی ارشد که مسئولیت کلیه هماهنگی های دانشجویان را در طول دوره کارآموزی به عهده داشت از سوی آقای دکتر وطن دوست ، مدیر گروه حشره شناسی پزشکی به عنوان نماینده شایسته و برتر انتخاب و اوح تقدیر و کتاب ارزشمندی به ایشان اهداء شد. کارآموزی تخصصی دانشجویان این رشته توسط اعضای محترم هیئت علمی گروه  در  20 شهریور سال جاری در محل آزمایشگاه ها ، موزه و انسکتاریوم های پشه خاکی ، کولیسیده ، سوسریها ، مگس ها در دانشکده بهداشت برگزار و تا 7 مهر به اجرا در خواهد آمد.