یکشنبه 15 مهر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

Enter your desired term to search

برگزاری صد و هفدهمین ژورنال کلاب دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا دانشکده بهداشت

در این مطالعه تیم تحقیقاتی سوالات پژوهشی خود را در حیطه های مختلف از جمله شناخت مخاطرات و شرایط اضطراری تجربه شده در مدارس، اقدامات انجام شده برای ارتقا آمادگی مدارس در بلایا، تقسیم بندی روشهای ارزشیابی وضعیت آمادگی مدارس ، شناخت، طبقه بندی و گسترش ذینفعان درگیر در امر ارتقا ایمنی و آمادگی مدارس معطوف گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ، سه شنبه 22مهر 1399 ، صد و هفدهمین ژورنال کلاب دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا با عنوان آمادگی مدارس کشور نیوزیلند در برابر فوریت ها و بلایا با حضور اساتید و دانشجویان از طریق اسکای روم برگزار گردید. این مقاله که با عنوان Are you ready? Emergency preparedness in New Zealand Schools  نوشته گروهی از محققین مرکز پژوهشی مدیریت بلایا و دانشکده روان شناسی ، دانشگاه  مسی ، ولینگتون، نیوزیلند  می باشد که  توسط  رضا عباس زاده دانشجوی دکترای سلامت در حوادث و بلایا بصورت آنلاین ارائه شد. در این مقاله ابتدا در خصوص اهمیت موضوع ایمنی  و آمادگی مدارس در شرایط اضطراری و بلایا  و همچنین نقاط ضعف و محدودیت های مربوط به  ارتقا آمادگی مدارس در سطح بین المللی و کشور نیوزیلند پرداخته شد. در این مطالعه تیم تحقیقاتی سوالات پژوهشی خود را در حیطه های مختلف از جمله شناخت مخاطرات و شرایط اضطراری  تجربه شده در مدارس، اقدامات انجام شده برای ارتقا آمادگی مدارس در بلایا، تقسیم بندی روشهای ارزشیابی وضعیت آمادگی مدارس ، شناخت، طبقه بندی و گسترش ذینفعان درگیر  در امر ارتقا ایمنی و آمادگی مدارس معطوف گردید.  در ادامه به بررسی بخش های مختلف متدلوژی مطالعه از جمله پیش زمینه مطالعه حاضر، مشارکت کنندگان  در مطالعه، ابزار سنجش آمادگی(پرسشنامه) ، نحوه اجرا و آنالیز مطالعه با استفاده از آزمون کای دو و Post hoc tests پرداخته شد.
یافته ها نشان داد که حدود 62 درصد مدارس حداقل یکی از رویدادهای اضطراری را در طول سالهای 2010 الی 2012 تجربه کردند. بیشترین رویدادهای مواجهه یافته در مدارس  به ترتیب مربوط به مخاطرات آب و هوایی(44 درصد)، آتش سوزی(33 درصد) و زلزله(28 درصد) بود. بیشترین  نوع حوادث مربوط به خشونت و بمب گذاری در مدارس متوسطه(23 درصد) اتفاق افتاده بود. یافته ها نشان داد که بیشترین اقدامات آمادگی در شرایط اضطراری  مربوط به شناسایی نقش ها و مسئولیت ها در کارکنان مدرسه، اطمینان از تعبیه خروجی های اضطراری و باز بودن مسیرآنها در شرایط اضطراری و تدارک دوره آموزشی کمک های اولیه برای کارکنان و دانش آموزان بود و کم ترین اقدامات آمادگی مربوط به تدارک کمک های اولیه روان شناختی و مشاوره بحران برای کارکنان و دانش آموزان( 15 درصد) مرتبط بود. در مورد مانورهای برگزار شده سالیانه بیشترین مانورهای اجرا شده به ترتیب مربوط به آتش سوزی و زلزله اختصاص یافته بود. بیش ترین روش مورد استفاده برای ارزشیابی آمادگی به بازدید کارکنان In staff meeting  تعلق داشت. بیشترین ذینفعان مشارکت کننده و در گیر در امر ایمنی و آمادگی مدارس، کارکنان مدارس و خانواده های دانش آموزان و کم ترین مشارکت کننده گان مربوط به ذینفعان خارجی  از جمله آژانس های مدیریت بحران و آتش نشان ها بودند.یافته ها از ایجاد و استقرار معیارها و روشهای عملیاتی استاندارد برای فعالیت های آمادگی در شرایط اضطراری به منظور  اطمینان از تضمین  ایمنی مدارس و پایش مستمر و  حصول اطمینان از  پایبندی به تعهدات قانونی خود حمایت می کند. نهایتا بعد ار اتمام ارائه مطالب، نقاط قوت و ضعف بخش های مختلف مقاله از جمله متدلوژی آن، توسط اساتید بزرگوار و دانشجویان شرکت کننده در ژورنال کلاب  مورد بحث و  ارزیابی قرار گرفت.

Key Words
Theme settings