گفت وگو با دکتر سید عباس میر شفیعی پیشکسوت برتر آموزشی شانزدهمین جشنواره ابنسینا
روابط عمومی دانشگاه به بهانه نزدیک شدن به جشنواره ابن سینا که هر ساله در نیمه بهمن برگزار میشود و در آستانه 15 آذر 94 پایان مهلت ثبت نام در جشنواره هفدهم، گفتوگو با دکتر سید عباس میر شفیعی استاد رشته ایمونولوژی، مدیر گروه پاتوبیولوژی دانشکده بهداشت و پیشکسوت برتر آموزشی در دوره قبل را منتشر کرد.
روابط عمومی دانشگاه به بهانه نزدیک شدن به جشنواره ابن سینا که هر ساله در نیمه بهمن برگزار میشود و در آستانه 15 آذر 94 پایان مهلت ثبت نام در جشنواره هفدهم، گفتوگو با دکتر سید عباس میر شفیعی استاد رشته ایمونولوژی، مدیر گروه پاتوبیولوژی دانشکده بهداشت و پیشکسوت برتر آموزشی در دوره قبل را منتشر کرد.
سایت جشنواره ابن سینا
وسعت دانش و شور و اشتیاق استاد از عوامل موثر در تدریس است
دکتر میر شفیعی که در شانزدهمین جشنواره ابنسینا برگزیده جایزه پیشکسوتان آموزشی شد به سوابق آموزشی خود اشاره کرد و افزود: از سال 65 که در رشته قارچ شناسی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس فارغالتحصیل شدم تدریس را به طور رسمی آغاز کردم. پیش از آن نیز در مقطع فوقلیسانس به دانشجویان مقاطع پایین تر آموزش میدادم.
وی افزود: علاوه بر این در رشته بیوشیمی پزشکی و بیولوژی سالها سابقه تدریس دارم و این امر کمک کرد تا طی گذراندن رشته ایمونولوژی از تجربه کافی برای احاطه به امر تدریس برخوردار شوم.
دکتر میر شفیعی با اشاره به عوامل تأثیرگذار در تدریس گفت: مهمترین عاملی که باعث موفقیت در امر آموزش میشود اعتقاد راسخ فرد به رشته تحصیلی خود و مسئولیتی است که پذیرفته است. این نکته اگرچه ممکن است نماد ظاهری روشنی نداشته باشد ولی انعکاس آن در کلاس مشخص میشود.
استاد برگزیده دانشگاه در این خصوص توضیح داد: زمانی که فرد به رشته تحصیلی خود احاطه کامل و به مسئولیتی که پذیرفته است اعتقاد جدی داشته باشد انعکاس مثبتی را در محیط آموزشی ایجاد میکند درحالیکه اگر استاد بدون علاقه و اشتیاق و با دلسردی آموزش دهد نباید امیدوار باشد که فراگیران پس از فارغالتحصیلی با اعتقاد لازم فعالیتشان را ادامه دهند.
مدیر گروه پاتوبیولوژی دانشگاه، شور و نشاط و انرژی استاد در کلاس را از دیگر عوامل تأثیرگذار در امر آموزش دانست و افزود: زمانی که بنده وارد کلاس می شوم سعی میکنم کسالتها را پشت درهای کلاس گذاشته و با انرژی و نشاط به آموزش بپردازم بطوریکه انعکاس این امر میتواند زمینه نشاط عمومی را در کلاس و بین دانشجویان فراهم نماید.
وی با تاکید براینکه مدرسان مقاطع مختلف تحصیلی باید قادر به طبقهبندی درست مطالب باشند افزود: یک مدرس باید بتواند به خوبی مطالب را طبقهبندی کرده و هدفمند درس بدهد به طوری که دانشجو احساس کند که درس از کجا شروع و به کجا خاتمه مییابد. پراکنده گویی باعث میشود که دانشجو خسته شده و رضایت کامل را در پایان کلاس نداشته باشد.
دکتر میر شفیعی وسعت حیطه دانش مدرس را از دیگر عوامل تأثیرگذار در آموزش دانست و افزود: اگرچه امروزه افراد باید در حیطه باریکی از علم تخصص کامل داشته و آن را به صورت عملی و کاربردی در جامعه پیاده نمایند اما لازم است یک استاد از معلومات جانبی نیز برخوردار باشد.
وی افزود: شخصاً قبل از اینکه وارد رشته ایمونولوژی شوم نزدیک به 8 سال درس بیوشیمی را در دانشکده پزشکی تدریس میکردم و احاطه نسبتاً کاملی در تدریس رشته بیولوژی دارم. علاوه بر این از اطلاعات نسبتاً جامع تاریخی نیز برخوردارم به طوری که کتاب سقوط امپراتوری ایران (مروری بر تاریخ ایران قبل از اسلام) را اخیراً منتشر کردم. لذا وسعت حیطه دانش استاد میتواند به جذابیت تدریس کمک کند و از مثالهایی استفاده شود که محدود به یک رشته خاص نباشد.
مدیر گروه پاتوبیولوژی دانشگاه با ارزیابی خود از جشنواره ابنسینا گفت: برگزاری جشنوارهها به نوعی اعتبار بخشی به فضای آموزشی و پژوهشی دانشگاه تلقی می شود و باعث تحرک و پویایی دانشجویان و مدرسان شده تا انها بتوانند با دلگرمی و اشتیاق بیشتری راه آینده را در پیش گیرند.
دکتر میرشفیعی در جمعبندی سخنان خود تاکید کرد: زمانی که یک مدرس وارد کلاس میشود باید به مسئولیتی که پذیرفته است اعتقاد جدی و راسخ داشته باشد و به دانشجویان خود بفهماند که رشته و راهی را که آنها انتخاب کردهاند بهترین و درستترین است تا آنان در آینده نقش خویش را به بهترین شکل ممکن در ارتقا جامعه ایفا نمایند.
توضیح اینکه به منظور تقدیر ازفعالیت ها و دستاوردهای برجسته در زمینههای آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات ویژه در حوزه فعالیت های دانشگاه، هر ساله در دانشگاه علوم پزشکی تهران جشنوارهای با عنوان ابنسینا برگزار می شود. زمان برگزاری این جشنواره مقارن با ایام دهه فجر و سالروز تاسیس دانشکده پزشکی (15 بهمن سال 1313 هجری شمسی) است.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: مهدی کیهان
ارسال به دوستان