یکشنبه 15 مهر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

Enter your desired term to search
گروه بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها

برگزاری نشست علمی با موضوع جنبه های مختلف حشره شناسی بیماری های منتقله از پشه آئدس در انستیتو پاستور ایران

پنجمین نشست علمی مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران با همکاری معاونت تحقیقات، فناوری و آموزش با موضوع جنبه های مختلف حشره شناسی بیماری های منتقله از پشه آئدس با حضور اساتید حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین دانشگاه های علوم پزشکی تهران و مازندران درانستیتو پاستور ایران برگزار شد.

پنجمین نشست علمی مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران با همکاری معاونت تحقیقات، فناوری و آموزش با موضوع جنبه های مختلف حشره شناسی بیماری های منتقله از پشه آئدس در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ درانستیتو پاستور ایران برگزار شد. این نشست علمی با سخنرانی دکتر محمد مهدی صداقت و دکتر احمدعلی عنایتی‌، اساتید برجسته و متخصص حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین برگزار شد. تمرکز این نشست بر پشه آئدس، نظام مراقبت حشره شناسی و چالش‌های کنترل بیماری تب دانگ در ایران بود.

در این نشست دکتر صداقت به جزئیات نظام مراقبت حشره شناسی، اپیدمیولوژی، کنترل و پیشگیری از تکثیر پشه آئدس پرداخت. وی زیستگاه‌‌های متعددی که باعث تکثیر این پشه می شود را نام برد و تاکید کرد که تعدد زیستگاه‌های مناسب برای تخم ریزی، پشه‌ را قادر می‌سازد که به سرعت رشد کند.

دکتر صداقت در ادامه، مروری بر پیش بینی های گسترش پشه های آئدس در ایران داشت و به درک الگوهای نظام مراقبت  و روش‌های جمع آوری تخم، لارو و پشه ی بالغ اشاره کرد و چگونگی گسترش پشه و وضعیت بهداشتی پایین در حاشیه شهرها که جایگاه مناسبی برای رشد پشه می باشد را مورد بررسی قرار داد.

در بخش دوم نشست، دکتر عنایتی به بررسی روش‌های کنترل ناقلین در کشور و تجربه های دنیا در این زمینه پرداخت و پراکندگی، زیستگاه وعادات خونخواری دو گونه از پشه آئدس را مورد بحث قرار داد و تاکید کرد که بر اساس عادات خونخواری و امکان انتقال بیماری از طریق گزش پشه آئدس آلوده امکان اپیدمی انفجاری بیماری تب دنگی وجود دارد.

سپس به تبیین روش های کنترل پشه آئدس، و فعالیت های کلیدی در برخورد با پشه ناقل تب دانگ، چیکونگونیا و زیکا با توجه به سناریو های مختلف پرداخت. همچنین بر اهمیت ارتباطات بین بخشی، جلب مشارکت جامعه، ارزیابی روش های مبارزه شیمیایی، خود مراقبتی و محافظت شخصی و روش های نوین کنترلی تاکید کرد و افزود که یکی از چالش های ما، روش‌های دفع پسماند و مشکلات بهداشتی در کشور است.

همچنین دکتر محمد مهدی گویا، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری، که در این نشست حضور داشت، اضافه کرد: تقویت زیرساخت‌های بهداشتی از جمله اقدامات ضروری برای مقابله با طغیان تب دانگ در کشور می باشد و یکی از برنامه های کشور باید کنترل و کاهش زیستگاه‌های مختلف پشه آئدس باشد و انجام تحقیقات مستمر و دنبال کردن استراتژی‌های ارتباطی مؤثر برای پیشگیری، کنترل پشه آئدس و توسعه تحقیقات واکسن‌ تب دانگ در کشور ضروری است.

در پایان نشست، پاسخ به سوالات شرکت کنندگان مجازی و‌حضوری توسط اساتید انجام شد.

زهرا سعیدی
Author:

زهرا سعیدی

Theme settings