شنبه 14 مهر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

Enter your desired term to search
برگزاری سمینار در بخش میکرب شناسی پزشکی

اشتباهات تشخیصی در آزمایشگاه میکروب شناسی و بیماری های عفونی

خطاهای پزشکی، بارهای بالینی و اقتصادی قابل توجهی را به همراه دارند و یکی از بزرگترین چالش ها برای سیستم های مراقبت بهداشتی هستند و به یک نگرانی عمده برای بیماران و نظام سلامت کشور تبدیل شده اند.

مهسا قمری دانشجوی دکتری تخصصی باکتری شناسی پزشکی در 26 اردیبهشت در سالن شورای ساختمان نفیسی با ارائه سمینار در مورد جدید ترین مقالات و گزارش های موردی درباره ی اشتباهات تشخیصی در آزمایشگاه میکروب شناسی و بیماری های عفونی گفت: 

خطاهای پزشکی، بارهای بالینی و اقتصادی قابل توجهی را به همراه داشته و یکی از بزرگترین چالش ها برای سیستم های مراقبت های بهداشتی می باشد و به یک نگرانی عمده برای بیماران و سیستم های مراقبت های بهداشتی تبدیل شده است. در ایالات متحده آمریکا، خطاهای تشخیصی بطور تخمینی سالانه موجب مرگ 40000 تا 80000 بیمار و تحمیل 19.5 میلیارد دلار خسارت می شود. خطاهای تشخیصی از رایج ترین خطاهای پزشکی هستند و زمانی پدیدار می شوند که

  1. -     تشخیص نادیده گرفته شود
  2. -     تشخیص به طور نامناسبی به تعویق بیفتد.
  3. -      و یا اشتباه باشد.

 سه دسته ی عمده از خطا های تشخیصی متعلق به تشخیص بیماری های عفونی، سرطان و بیماری های قلبی-عروقی است. اکثر اشتباهات در حوزه ی بیماری های عفونی شامل سپسیس و باکتریمی، عفونت های سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی، عفونت های سیستم اعصاب مرکزی و مجاری ادراری است که بروز خطا ناشی از تشخیص اولیه اشتباه بیماری توسط پزشک، خطای کارشناس آزمایشگاه میکروب شناسی، خطای کنترل کیفی در آزمایشگاه، سیستم های خودکار مورد استفاده و نمونه گیری نادرست  است. تشخیص نادرست عامل عفونت منجر به تجویز داروی اشتباه، شکست درمانی و خسارت جبران ناپذیر مالی و جانی می شود. بنابراین وظیفه سیستم بهداشت و درمان، از پزشک تا کارشناس آزمایشگاه میکروب شناسی آموزش صحیح پروتکل ها، به روزرسانی اطلاعات علمی مرتبط و به کارگیری ابزارهای تشخیصی باکیفیت و مناسب است تا در نهایت با تشخیص صحیح و به موقع عامل بیماری، جان و مال بیمار حفظ شده و به ارتقاء سلامت جامعه کمک شود.

در انتها دانشجویان و اساتید به تبادل نظرات خود در مورد این سمینار پرداختند.

Key Words
Theme settings