دوشنبه 11 تیر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

نشست بررسی آثار تغییر اقلیم بر سلامت

تغییر اقلیم ابعاد مختلف سلامت را به طور جدی تهدید می کند

نشست آثار تغییرات اقلیمی بر ابعاد مختلف سلامت انسان با حضور استادان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشگاه ها در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده بهداشت، در نشست ویژه روز پنج‌شنبه ۲۸ دی  1402 دکتر کاظم ندافی رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ناصر مهردادی و دکتر مجید شفیع‌پور از اعضای هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به ارائه مطالب خود پرداختند.
دکتر ندافی در سخنرانی خود جنبه های مختلف تاثیرات تغییر اقلیم را مورد بحث و بررسی قرار داد و اظهار کرد: در سال 2019 حدود 75 هزار مرگ منتسب به عوامل محیطی رخ داده است که این میزان 19 درصد کل مرگ های کشور است.
رئیس دانشکده بهداشت با اشاره به این که یکی از اثرات تغییر اقلیم، کمبود منابع آبی و خشکسالی است، گفت: بر اساس معیارهای بین المللی می توانیم بگوییم که هم اکنون کل کشور در مرحله بحران آب قرار گرفته است. چرا که هم اکنون سرانه آب تجدید پذیر در کشور کمتر از 1000 متر مکعب است.
وی هم چنین تاکید کرد: غلظت ذرات معلق در هوا و مخصوصا در شهر تهران بیش از استانداردهای جهانی می باشد که این موضوع کاملا با تغییر اقلیم و وقوع طوفان های گرد و غبار مرتبط است. 
در ادامه دکتر ناصر مهردادی، استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نیز به ارائه سخنرانی با تمرکز بر تاثیرات تغییر اقلیم بر سامانه های آب و فاضلاب پرداختند. ایشان در سخنان خود بر نگرانی شدید وجود منابع آب تجدید پذیر تاکید کرد و افزود: شهر تهران به شدت در معرض بحران آبی قرار دارد به طوری که سرانه آب تجدید پذیر حدود 300 متر مکعب در سال است.
در ادامه اساتید و حضار به بحث و تبادل نظر در خصوص تغییر اقلیم پردانختند. در مجموع، پیام این نشست تخصصی به مردم و مسئولان این است که تهدید تاثیرات اقلیمی بر ابعاد مختلف سلامت جدی است و باید بپذیریم که این موضوع یکی از اولویت های کشور بوده و باید هرچه سریعتر و به طور جدی فکری برای آن کرد.  

 

 

مدیر سایت
تهیه کننده:

مدیر سایت