دوشنبه 26 شهریور 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

ضرورت توجه به سلامت شهر برای تحقق سلامت واحد

مدیرگروه سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم پزشکی تهران خواستار توجه جدی به سلامت شهر و شهروندان شد.

به گزارش سینا رسانه و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مدیرگروه سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم پزشکی تهران خواستار توجه جدی به سلامت شهر و شهروندان شد.

دکتر عباس استاد تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سند سلامت شهری که اخیرا در فرهنگستان علوم پزشکی کشور  مصوب شده است، گفت: سالهاست مبحثی در دنیا به شدت مورد بحث است که درباره تاثیرات محیط شهری بر روی سلامت انسان‌ها تمرکز دارد. این مسئله از حمل و نقل عمومی تا نوع معماری ساختمان‌ها و آسیب های اجتماعی را شامل می‌شود. 

مدیرگروه سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مفهوم «برنامه‌ریزی شهری سالم» بر همین اساس در دنیا مطرح شد و محتوای آن این است که اگر قرار شد مدیران شهری تصمیمی برای توسعه شهرها و ساخت و ساز یا هر مساله دیگری بگیرند؛ سلامت شهروندان را نیز مدنظر قرار دهند.

استادتقی‌زاده در پاسخ به این پرسش که منظور از سلامت شهروندان چیست؛ گفت: سلامت در این برنامه، به معنای «سلامت واحد» است به این معنا که همه چیز از جمله سلامت انسان‌ها، سلامت محیط زیست آبی، خاکی، هوایی، سلامت پوشش گیاهی و  سلامت حیوانات را شامل می‌شود.

وی افزود: نمی‌شود که در هر پروسه‌ای، فقط سلامت انسان‌ها را در نظر گرفت؛ زیرا انسان با حیوانات، با گیاهان و هر چیزی که در این کره زمین وجود دارد؛ ارتباط دارد و همه این‌ها باید سالم باشند که سلامت انسان را تهدید نکنند.

مدیرگروه سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر ما سلامت آب، خاک و هوا را در نظر نگیریم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که انسان‌ها سلامت بمانند بنابراین علاوه بر خود انسان، سلامت محیط اطراف نیز بسیار حائز اهمیت است. همچنین از آنجایی که در حال حاضر، ۸۰ درصد از جمعیت کشور ما، شهرنشین است باید این مسئله سلامت هرچه زودتر مدنظر مسئولین قرار گیرد وگرنه ظرف ۲۰ تا ۳۰ سال آینده، مشکلاتی بسیاری را در زمینه سلامت خواهیم داشت.

وی افزود: در حال حاضر، آلودگی هوا، ترافیک کلان شهرها، انباشت فاضلاب ها و زباله ها و... از جمله مشکلات زندگی شهری ما هستند که باید مدنظر مسئولین قرار گیرد.

 

عباس استادتقی زاده
تهیه کننده:

عباس استادتقی زاده

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید: