چهارشنبه 13 تیر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری پنجمین مدرسه میدانی سلامت در حوادث و بلایا در شهر دزفول

پنجمین مدرسه میدانی سلامت در حوادث و بلایا در شهر دزفول برگزارشد.

به گزارش دپارتمان سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی تهران ,پنجمین مدرسه میدانی  در شهر دزفول پنجم تا دهم اسفند ماه سال ۱۴۰۲ برگزار گردید. 
روز اول مدرسه میدانی با بازدید از بیمارستان و زایشگاه زیرزمینی الزهرا دزفول اغاز گردید. این بیمارستان که در سال های جنگ افتتاح شده بود هم به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار میگرفت و هم بیمارستان و زایشگاهی بود که به عنوان سند مقاومت دزفول ثبت گردیده است. در ادامه دانشجویان از قمش چوقابافان( یا مومنون) که مربوط به دوره ساسانیان است بازدید کردند.طراحی قمش ها با هدف توزیع آب رودخانه دز در مناطق شهری انجام گرفته بود و به گفته مردم محلی تا قبل از آغاز موشک بارانهای دزفول در جنگ تحمیلی ،در دزفول از قمش ها استفاده میشد. در ادامه از شوادون تاریخی  در "خانه قطب یا خانه گپ آقا" بازدید به عمل آمد. شوادون یکی از ویژگی‌های خاص معماری دزفول و سند زنده سازگاری مردم دزفول با اقلیم است. در گذشته که وسایل خنک کننده امروزی نبود کاربرد‌های متنوعی از جمله تهویه و خنکی ساختمان داشته و از آن به عنوان محلی آرام و خنک برای استراحت در تابستان‌ها استفاده می شد. از ویژگی خاص شواددون ها میتوان به عمق ۱۲ متری زیر زمین، اتصال و ایجاد شبکه زیرزمینی در کل شهر و دمای ثابت ۲۰ در کل سال اشاره نمود.
در پایان روز اول نیز از پل قدیمی دزفول که بنای تاریخی به جای مانده از دوره ساسانیان می باشد، بازدید به عمل آمد.
روز دوم با حرکت به سمت سد دز و بازدید از دیدگاه ۱ سد دز آغاز گردید و توضیحاتی در خصوص تاریخچه ساخت و سیلی که در سال های ۹۵ و ۹۸ در دزفول اتفاق افتاده بود، توسط آقای دکتر استادتقی زاده هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و اقای دکتر صادقی هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دزفول به دانشجویان ارائه شد.
در ادامه‌ی روز دوم به سمت شهر تاریخی شوش حرکت و نماز ظهر در امام زاده دانیال نبی اقامه شد و سپس از کاخ اپادانای شوش و قلعه اکروپول بازدید شد. کاخ آپادانای شوش قصر زمستانی شاهان هخامنشی و کاخ اصلی داریوش بوده‌است. این کاخ به دستور داریوش پادشاه هخامنشی روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاده شده بود.
در روز سوم از موزه دفاع مقدس دزفول بازدید شد و با حضور بر سر مزار شهدای گمنام به مقام شامخ این سرداران گمنام ادای احترام شد. در ادامه به سمت دریاچه سد دز حرکت کرده و  با عبور از طبیعت بکر و زیبای جاده های کوهستانی و سرسبز منطقه شهیون از پایگاه امداد و نجات هلال احمر کوهستانی شهیون شهرستان دزفول بازدید شد. کارگاه آموزشی امداد و نجات کوهستان توسط کارکنان هلال احمر این پایگاه برگزار شد و دانشجویان با تجهیزات مورد استفاده در امداد و نجات کوهستان و وظایف هلال احمر آشنا گردیدند. همچنین تعدادی از دانشجویان مرحله صعود و فرود در صخره های کوهستان را تمرین کردند. 
روز چهارم مدرسه میدانی همزمان با کارگاه آموزشی تخلیه اضطراری در بیمارستان دکتر گنجویان دانشگاه علوم‌پزشکی دزفول با تدریس اقای دکتر اله بخشی و خانم دکتر یعقوبی و خانم دکتر فاطمی با همکاری دبیر بحران بیمارستان گنجویان برگزار شد. در ادامه با تمرین (مانور) تخلیه اضطراری در بیمارستان عملکرد کارکنان بیمارستان مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 
در بعد از ظهر روز چهارم نیز در پایگاه آتش نشانی دزفول کارگاه آشنایی با کپسول های آتش نشانی و تمرین عملی خاموش سازی با کپسول دی اکسید کربن برگزار گردید.
روز پنجم و ششم مدرسه میدانی همزمان شد با "کنگره ملی تغییر اقلیم و سلامت" که توسط دانشگاه علوم‌پزشکی دزفول برگزار گردیده بود و دانشجویان دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا با شرکت در این کنگره توانستند از تجارب سایر پژوهشگران در این حوزه بهره ببرند.
کلمات کلیدی