دوشنبه 18 تیر 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

کسب افتخار جهانی دیگر توسط گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت

 

کسب امتیاز 100 درصد آزمایشگاه فلج اطفال کشوری واقع در دانشکده بهداشت در امتحان سالانه جداسازی ویروس پولیو در دنیا

آزمایشگاه کشوری فلج اطفال واقع در گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت در تست جداسازی ویروس پولیو          

(Virus Isolation Proficiency Test)  که از طرف سازمان جهانی بهداشت برای کنترل کیفی سالانه جداسازی ویروس پولیو توسط روش کشت سلولی ارسال می شود امتیاز 100% را کسب کرده است.

آزمایشگاه های پولیوی سراسر جهان هر ساله به منظور کنترل کیفی جداسازی ویروس پولیو در کشت سلول مورد آزمایش قرار می گیرند:  10 نمونه مدفوع از طرف RIVM  هلند که مسئول برگزاری این امتحان است برای آزمایشگاه پولیو فرستاده می شود و آزمایشگاه می بایست با رعایت دستورکارها و استاندارهای سازمان جهانی بهداشت این 10 نمونه را تست کرده و حضور یا عدم حضور ویروس پولیو و همچنین انتروویروسهای غیرپولیویی را در مدت 14-10 روز گزارش کند. به دلیل حساس بودن موقعیت جهانی از نظر ریشه کنی ویروس پولیو، نمره دهی بسیار سختگیرانه است و کار آزمایشگاه باید به گونه ای باشد که حتی یک ویروس پولیو را به اشتباه منفی و یا مثبت گزارش نکند، در غیراینصورت آزمایشگاه در تست رد خواهد شد.

خوشبختانه آزمایشگاه کشوری فلج اطفال در سال 2018 پروفیشنسی تست جداسازی ویروس پولیو را با موفقیت به اتمام رسانده است. نتیجه هر 10 نمونه صحیح و در حداقل مدت زمان مجاز  (10 روز) به  WHO  گزارش شدند و آزمایشگاه امتیاز 100%  را کسب نموده است.

 

لینک پیوست

کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم