یکشنبه 02 دی 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1401/03/05 - 15:32
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 739
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه

درخشش چشمگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیست و سومین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری

تاکید ویژه رئیس دانشگاه بر تبیین «علم نافع» در دانشگاه

منتخبین پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران، با معرفی 9 فرایند برتر دانشگاهی در 5 حیطه، موفق به دریافت جایزه شدند، از این میان 5 فرایند به عنوان فرایند برتر دانشگاهی و یک فرایند به عنوان فرایند قابل تقدیر کشوری و 3 فرایند به عنوان فرایندهای دارای رتبه یک کشوری نیز موفق به کسب جایزه در این جشنواره شدند.

منتخبین پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران، با معرفی 9 فرایند برتر دانشگاهی در 5 حیطه، موفق به دریافت جایزه شدند، از این میان 5 فرایند به عنوان فرایند برتر دانشگاهی و یک فرایند به عنوان فرایند قابل تقدیر کشوری و 3 فرایند به عنوان فرایندهای دارای رتبه یک کشوری نیز موفق به کسب جایزه در این جشنواره شدند. 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری که پیش از ظهر چهارشنبه 4 خرداد 1401 در تالار دارالفنون سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد؛ دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه العلق « اقْرأْ باسْم ربّک الّذی خلق ، خلق الْإنْسان منْ علقٍ ، اقْرأْ وربّک الْأکْرم ، الّذی علّم بالْقلم ، علّم الْإنْسان ما لمْ یعْلمْ و ...»؛ گفت: آیات مبارکه این سوره که اولین تجلی وحی بود و بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است بیانگر اهمیت علم و آموزش را میرساند  اگر در احوال برخی از دانشمندان هم بنگرید به (بصیرت) خیلی توجه شده است؛ آن چیزی که عامل جوانه زدن فکر در انسان می شود. «بجای ماهی دادن ماهیگیری را یاد بدهید». 
وی در ادامه به سبک های آموزشی اشاره کرد و افزود: نباید در «آموزش خلاق» تسلیم موارد روشهای رایج شویم بلکه باید بدرستی از آن ها گذر کنیم. 
وی با اشاره به «تداوم آموزش زبان انگلیسی در امتداد دوره های اموزشی»؛ یادآور شد: همه ما به تداوم این دوره نیاز داریم زبان انگلیسی نقش مهمی برای توسعه آموزش دارد و در برخی شرایط از جمله؛ حضور اساتید و دانشجویان در سمینارها و کنگره های بین المللی داخلی و خارجی این نیاز بیشتر حس می شود.  
دکتر قناعتی تصریج کرد: تهیه و تنظیم محتوای آموزشی با نیازهای فعلی و آتی « علم نافع» باید در دستور کار دانشگاه قرار گیرد، باید مشاهده کنیم به کدام سمت و سو در حال حرکت هستیم و آینده کشورهای جهان نیز به کدام سمت خواهد رفت. 
رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه « بحث افزایش جمعیت» موضوعی با اهمیت ویژه ای است؛ ادامه داد: باید در بحث آموزش علوم پزشکی به مهم ترین فاکتور تعیین کننده رشد(جمعیت) بیشتر بپردازیم، در آینده نه چندان دور همانطور که در مقالات مدیریتی هم به آن اشاره شده است  رده بندی کشورها تغییر میکند کشورهای چین، آمریکا، هندوستان، اندونزی، پاکستان و ... در رتبه های یک تا ده جهان قرار میگیرند و فاکتور اصلی این جابجایی میزان جمعیت است. این موضوع مهم را در برنامه ریزی های آموزشی  لحاظ کنید. 
دکتر قناعتی « ارتباطات بین المللی در دانشگاه علوم پزشکی تهران » را خوب توصیف کرد و افزود: خوشبختانه در این مسیر بیشترین رشد علمی حقیر در ارتباطات بین الملی بوده است. باید با روش (سیستماتیک و علمی) با کشورهای مختلف ارتباط سازنده برقرار کنید. 
وی ساخت شبیه ساز ها را بسیار موضوع با اهمیتی خواند و گفت: خرسندم که در این مسیر هم حرکت های رو به رشدی را شاهد هستیم. 
دکتر قتاعتی در ادامه از تجربه خوب « یادگیری الکترونیک» در دوران پاندمی کووید یاد کرد و افزود: با وجود مسائل و مشکلاتی که در این دوران شاهد بودیم اما بحث آموزش الکترونیکی رشد خوبی کرد و برای ما دستاوردهای خوبی را به همراه داشت. 
وی تصریح کرد: «عدالت در آموزش» بحث خیلی مهمی است که متاسفانه در دنیای سرمایه داری خیلی مشهود است؛ (بی عدالتی محکوم به فنا است) فقط ثروتمندان می‌توانند از مواهب آموزشی بهره ببرند  و افراد باهوش فقیر محروم از آموزش باشند، در دانشگاه های پیشرفته و جامعه نگر هدف این است که همه آموزش ببینند باید کمک کنیم تا این موضوع نهادینه شود. نباید آموزش فقط در یک جا متمرکز باشد در قدیم دانشجو در شهرهای مختلف استاد میدید و این اثر گذار بود در خلاقیت. باید دیدگاه ها و تجربه های مختلف را به یکدیگر منتقل کنیم.(نابرابری و بی عدالتی) باید کامل حذف شود و توزیع امکانات برای همه مدنظر قرار گیرد.
در ادامه دکتر سید فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه ضمن تبریک هفته آموزش؛ گفت: از ابتدای هفته جاری در حوزه های مختلف آموزش علوم پزشکی بحث ها و فرایندهای آموزشی خوبی مطرح و بررسی شد و هم اکنون هم اختتامیه جشنواره آموزشی علوم پزشکی شهید مطهری و معرفی فرایندهای برتر را شاهد هستیم؛ امید داریم در سال آینده هم در توسعه آموزش فرایندهای پربارتری را شاهد باشیم چرا که (توسعه)، آموزش دانشگاه را رقم میزند. 
وی با اشاره به تاکید رئیس دانشگاه مبنی بر تبیین « علم نافع» و همچنین سیاست های معاونت آموزشی؛ یادآور شد: رسیدن به این مرحله و حرکت در این راستا تاثیرات شگرفی را در دانشگاه ایجاد می کند. البته که برای رسیدن به این هدف نیاز به اندیشیدن و طراحی ایده های جدید و توانمند کردن دانشجویان را باید مدنظر قرار دهیم. 
دکتر علامه افزود: استفاده از فن آوریها و روش های نوین و فعال در یادگیری و توانمندسازی اساتید، در علم نافع اثرگذار است. وقتی دانشگاه علوم پزشکی تهران سرآمد است و میخواهد آن را حفظ کند کار سختی است باید به آن بیاندیشیم و در این دو حوزه بیشتر کار کنبم. 
وی به بحث «پاسخگویی اجتماعی دانشگاه» اشاره کرد و گفت: ما دانشگاهی هستیم که در قبال پیرامون خودمان تاثیرگذار هستیم، باید در این مسیر گروه های آموزشی هم پبشتاز در مباحث روز ورود پیدا کنند. دانشگاه علوم پزشکی تهران وارد عرصه های مختلف شده و نسبت به جامعه تاثیرگذار است. 
معاون آموزشی دانشگاه ابراز امیدواری کرد که ان شاء الله در جشنواره های بعدی بیش از پیش در فرایندهای برتر تمرکز داشته باشیم و شاهد پیشرفت های بیشتری باشیم. 
سپس دکتر محبوبه مافی نژاد مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه با بیان اینکه امید داریم در هفته آموزش توانسته باشیم در بحث ارتقای آموزش علوم پزشکی و توانمند سازی فراگیران اهداف معاونت و مرکز را محقق کرده باشیم؛ گفت: ضمن تشکر، خوش فکری و مشارکت دکتر علامه و همکاران معاونت آموزشی کمک کرد در این هفته به دستاوردهای خوبی دست یابیم. 
وی در ادامه به  ارائه گزارش مبسوط کنگره هفته آموزش دانشگاه، گزارش پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، گزارش وضعیت فرایندهای پنج سال اخیر جشنواره شهید مطهری و معرفی تقدیر از فرایندهای برگزیده پانزدهمین جشنواره پرداخت و تصریح کرد: ارائه برنامه های آموزشی در حوزه های مختلف فعالیت مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، شبکه سازی و برقراری ارتباط با اعضای هیات علمی علاقمند به حوزه آموزش علوم پزشکی و معرفی اشکال مختلف برگزاری برنامه های آموزشی مرکز برای اعضای هیات علمی و دانشجویان از جمله اهداف ما بود. 
دکتر مافی نژاد حیطه فرایندهای پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری را تدوین برنامه و بازنگری برنامه های آموزشی، یاددهی و یادگیری، مدیریت و رهبری آموزش، ارزشیابی آموزشی(دانشجو، هیات علمی و برنامه)، طراحی و تولید محصولات آموزشی و یادگیری الکترونیک عنوان کرد. 
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، طراحی وی سایت کنگره هفته آموزش، نمایشگاه مجازی معرفی اساتید برگزیده آموزشی در سطح دانشگاه در سال 1401، رویداد پویش به مناسبت هفته آموزش دانشگاه، حضور بی نظیر و بی سابقه اساتید و دانشجویان از سراسر کشور به صورت مجازی و ... را از جمله برنامه های مهم و متفاوت این جشنواره معرفی کرد. 
پس از آن، دکتر آیین محمدی رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن تبریک به دست اندرکاران برگزار کننده این همایش در معاونت آموزشی دانشگاه؛ گفت: پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر تنوع، کمیت و کیفیت در سطح ملی قابل توجه است. 
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران 3 رتبه برتر (اول) را به خود اختصاص داده است اما رسماً تعداد بیشتری متعلق به این دانشگاه بود چرا که تعدادی از فرایندهای دانشگاه های دیگر هم زیر نظر اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران هدایت شد. 
دکتر محمدی با اشاره به اینکه سطح فرایندها خیلی خوب بود؛ تصریح کرد: ما می بایست از تمام دانشگاه ها تعداد برابری فرایند را انتخاب میکردیم؛ 18 فرایند کشوری برتر انتخاب شدند و اما خیلی از فرایندهایی که انتخاب نشدند از ارزش کمتری برخوردار نبودند. 
رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش وزارت بهداشت، با بیان اینکه « پزشکی جامعه نگر و پاسخگو» هدف نهایی تمام دانشگاه های علوم پزشکی است؛ خاطر نشان کرد: با حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه های نسل سه و چهار این امر مهم تحقق خواهد یافت؛ انتظار داریم دانشگاه علوم پزشکی تهران در تمامی حوزه ها پیشتاز باشد چرا که هر فرایندی در این دانشگاه انجام می شود به عنوان الگو در بقیه دانشگاه های علوم پزشکی مطرح و به عنوان نگاه جامع به آن توجه می شود. 
در ادامه دکتر غلامرضا حسن زاده دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با اشاره به اینکه «آموزش یک فرایند هدفمند است»؛ گفت: این جشنواره الگوی بسیار مناسبی در دانشگاه علوم پزشکی تهران است. 
وی با بیان اینکه در برنامه های تدوین و طراحی شده معاونت آموزشی وزارت بهداشت تا سال 1404، ( عدالت، تعالی و بهره وری) لحاظ شده است؛ تصریح کرد: باید در تمام زیر مجموعه و حوزه های مختلف آموزش بهره وری را ارتقاء دهیم. 
وی تاکید کرد: آرزو داریم در آینده نزدیک آن چه که شایسته حوزه آموزش در ایران است را ترسیم کنیم و ارتقای فراگیران را به شکل شایسته شاهد باشیم.
 
دستاوردهای دانشگاه در پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری دانشگاهی و کشوری
فرایندهای حائز رتبه کشوری:
کسب رتبه اول کشوری در حیطه مدیریت و رهبری آموزشی: رویکرد نظام مند در توانمند سازی آموزشی هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ گامی در جهت توسعه هویت معلمی اعضای هیات علمی با ترکیب رویکردهای رسمی و غیر رسمی 
همکاران فرایند: دکتر محمد جلیلی، دکتر فخرالسادات میرحسینی، دکتر امیرحسین جهانشیر، دکتر امیرعلی سهراب پور، دکتر هومان حسین نژاد، دکتر الهه محمدی، سمیه جعفری، معصومه گودرزی، اصغر غازان
 
کسب رتبه اول کشوری در حیطه ارزشیابی آموزشی: طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون قضاوت موقیعتی با هدف ارزیابی توانمندی رهبری تیمی در دستیاران تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران 
صاحبان فرایند: نازنین شماعیان رضوی، دکتر رقیه گندم‌کار، دکتر محمد جلیلی، دکتر علی جعفریان  
    
کسب رتبه اول کشوری در حیطه یاددهی-یادگیری: طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره کارورزی پرستاری مراقبت ویژه و فارماکولوژی بالینی بر اساس رویکرد سناریونویسی- بازاندیشی
همکاران فرایند: دکتر فاطمه کشمیری، دکتر محمود شیری کهنو، امین حسینی 
 
کسب رتبه قابل تقدیرکشوری در حیطه محصولات آموزشی: نیاز سنجی، طراحی و ساخت شبیه ساز جراحی تعویض کامل مفضل زانو با هدف به کارگیری در آموزش دستیاران ارتوپدی و فلوشیپ های جراحی زانو
صاحبان فرایند: دکتر لیلا اوریادی زنجانی، دکتر کاوه سامع 
همکاران فرایند: دکتر محمد حسین نبیان، دکتر فرهود ارشادی، امین حسینی شاوون
 
کسب رتبه اول کشوری در حیطه مدیریت و رهبری آموزشی (با همکاری مشترک دبیرخانه پزشکی عمومی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران): برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی فرایند شناسایی (Recognition) بین المللی نهاد ملی اعتباربخشی دوره آموزش پزشکی عمومی: گامی در جهت ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی عمومی 
صاحبان فرایند: دکتر رقیه گندمکار، دکتر آبتین حیدرزاده 
همکاران فرایند: دکتر باقر لاریجانی، دکتر عظیم میرزازاده، دکتر ابوالفضل محمدی، زهرا سادات طباطبایی، دکتر نوید محمدی، دکتر نیکو یمانی، دکتر طاهره چنگیز، دکتر ابراهیم کلانتر، دکتر امیراحمد اخوان، دکتر مرضیه نجومی
 
کسب رتبه دوم کشوری در حیطه یاددهی-یادگیری (با همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و تهران): طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش ترکیبی مهارت همدلی با استفاده از سینما، سناریو و روایت نویسی به دانشجویان پرستاری
صاحبان فرایند: فاطمه شهبازی، دکتر محبوبه مافی نژاد 
همکاران فرایند: دکتر کسری حاتم پور، دکتر آزاده سیاری فرد، نصرت الله مسینایی نژاد، ابراهیم ابراهیم طبس
 
فرایندهای برگزیده دانشگاهی:
کسب رتبه برتر دانشگاهی در حیطه تدوین و بازنگری برنامه¬های آموزشی: طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه توانمندسازی دانشجویان داروسازی جهت ارزش آفرینی در صنایع دارویی؛ گامی در راستای تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه 
صاحبان فرایند: دکتر سید حسین حاجی میری، دکتر فاطمه سلیمانی 
همکاران فرایند: دکتر علیرضا وطن آرا، دکتر محمدرضا خوشایند، دکتر عباس کبریایی زاده و دکتر محمد شریف زاده
 
کسب رتبه برتر دانشگاهی در حیطه تدوین و بازنگری برنامه¬های آموزشی: طولی سازی برنامه آموزشی در هم تنیده زبان انگلیسی در دوره پزشکی عمومی
صاحبان فرایند: دکتر عنایت اله شعبانی
همکاران فرایند: دکتر امیر رخشان، دکتر سید یاسین یزدی، ژاله پناهی، حورا شریعتمداری، فهیمه فراهانی، سجاد عباسی، فاطمه قنبری، بهراد نعمت اللهی، طاها پهلوان
 
کسب رتبه برتر دانشگاهی در حیطه یادگیری الکترونیک: طراحی، اجرا و ارزشیابی شیوه ای نو در یادگیری الکترونیکی با رویکرد طراحی تکالیف چندگانه و بازخورد مداوم 
صاحبان فرایند: دکتر آزاده امیدخدا
 
کسب رتبه برتر دانشگاهی در حیطه مدیریت و رهبری آموزشی: طراحی، اجرا و ارزشیابی مدل بهبود کیفیت آموزش تیم حیطه مدیریت نظام سلامت المپیاد
صاحبان فرایند: دکتر علی محمد مصدق راد، مهدی عباسی 
همکاران فرایند: محمدرضا گنج دانش، شهرزاد اخوان فراهانی، علیرضا امامزاده، امیررضا براتی، محمدطاها پهلوان، شیرین بشیری، رضا حسینی دولاما، پویا مهدوی شریف، امیرحسین ساکنیان، فاطمه قائمی پناهیان، مژده شهابی، سهند ادیب مرادی
 
کسب رتبه برتر دانشگاهی در حیطه محصولات آموزشی: طراحی و ارزشیابی نرم افزار تسهیلگر آموزش بالینی مجازی دانشجویان پرستاری برای کارآموزی بخش گوارش 
همکاران فرایند: رویا مطوری پور، فرشته امینی، اعظم قربانی
 
دستاوردهای دانشگاه در چهارمین جشنواره دانشجویی ایده های نوآورانه آموزشی 
کسب رتبه اول در حیطه یاددهی-یادگیری جشنواره دانشجویی ایده های نوآورانه آموزشی: آموزش مهارت های بین حرفه ای و بالینی بر مبنای اتاق فرار با استفاده از گیمیفیکیشن (escape hospital) برای مقاطع بالینی علوم پزشکی
صاحبان ایده: فاطمه کیخسروی، هاجر کریمی، امیر حسین اقبال
 
دستاوردهای دانشگاه در بیست و سومین همایش کشوری آموزش در علوم پزشکی 
کسب پایان نامه برتر مقطع دکتری رشته آموزش پزشکی: تبیین استراتژی‌های تنظیم انگیزش و مولفه‌های انگیزشی مورد هدف و طراحی و روانسنجی ابزار ارزیابی آنها در دانشجویان پزشکی بر مبنای مدل فراانگیزشی میل و شولر
نگارنده پایان نامه: دکتر علی نوروزی
 
توضیح اینکه؛ در پایان پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری دانشگاه از برگزیدگان با اهدای لوح تقدیر و جوایزی قدردانی شد. همچنین شرکت tritapp و t-learning  به صورت هیبریدی (مجازی- حضوری) از سراسر کشور این جشنواره را همراهی میکردند.
  • گروه خبری : روابط عمومی
  • کد خبر : 213074
نسیبه جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

تصاویر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه