با حضور معاون آموزشی دانشگاه و مدیران ستادی در پاسخ به دعوت دانشکده بهداشت
نشست تعاملی دانشکده بهداشت با معاون آموزشی دانشگاه؛ بیان بیپرده چالشها و دغدغههای آموزشی در فضایی صمیمی و راهگشا
در ادامه سیاستهای مدیریتی جدید دانشکده بهداشت در راستای تقویت تعاملات با ستاد دانشگاه و پیگیری مسائل آموزشی، نشستی صمیمی و مؤثر با حضور دکتر سید فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و تیم همراه، به دعوت دانشکده برگزار شد. در این جلسه، اعضای هیأت علمی و مدیران گروههای آموزشی، بیواسطه و صریح به بیان دغدغهها، کمبودها، ظرفیتها و خواستههای خود در حوزه آموزش پرداختند و راهکارهایی عملی برای ارتقای فرآیندهای آموزشی مطرح شد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز دوشنبه 23 تیرماه ۱۴۰۴، به دعوت رئیس دانشکده و در راستای رویکرد «گفتوگوی مستقیم برای تصمیمگیری مؤثر»، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سید فرشاد علامه، به همراه مدیران حوزه آموزش دانشگاه، میهمان دانشکده بهداشت بودند.
در این نشست که با حضور گرم و فعال ریاست، معاونان، مدیران آموزشی و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشکده برگزار شد، فضای گفتوگویی شفاف برای طرح صریح دغدغهها، ارائه پیشنهادات و تبیین چالشها فراهم شد.
ابتکار برای گفتوگوی مؤثر و چهرهبهچهره با ستاد دانشگاه
در ابتدای جلسه، دکتر جواد رفیعنژاد، رئیس دانشکده بهداشت، ضمن خوشامدگویی به تیم معاونت آموزشی، هدف از برگزاری این نشست را چنین توصیف کرد:
«در مسیر ارتقای جایگاه دانشکده بهداشت و پاسخ به مطالبات آموزشی، بر این باوریم که گفتوگوی مستقیم با مسئولان دانشگاهی و طرح مسائل از زبان خود اساتید، میتواند زمینهساز تصمیمسازیهای دقیقتر و واقعبینانهتر شود.»
وی با اشاره به ظرفیتهای بینظیر علمی دانشکده افزود:
«دانشکده بهداشت به عنوان قطب آموزش بهداشت کشور، جایگاه برجستهای در نظام علمی کشور دارد. گروههایی مانند بهداشت محیط و اپیدمیولوژی از سرآمدان کشور محسوب میشوند. حفظ و ارتقای این موقعیت نیازمند حمایت جدی در سطوح دانشگاهی است.»
گزارش عملکرد و تشریح ظرفیتهای آموزشی دانشکده
در ادامه نشست، دکتر علیاکبر فضائلی، معاون آموزشی دانشکده، گزارشی از وضعیت رشتهها، آمار اعضای هیأت علمی، ظرفیت گروههای آموزشی، خدمات ارائهشده به دانشجویان، و دستاوردهای سالهای اخیر ارائه کرد. این گزارش پایهای برای شناخت بهتر تیم معاونت آموزشی از وضعیت دانشکده بود.
گفتوگوی صریح اعضای هیأت علمی با مسئولان دانشگاه
در بخش اصلی نشست، مدیران گروهها و اعضای هیأت علمی به بیان دیدگاهها، چالشهای ساختاری، نیازهای گروهی و دغدغههای مشترک خود پرداختند. محورها و نکات کلیدی مطرحشده شامل موارد زیر بود:
-
نیاز به بازنگری در سرفصلهای درسی و بهروزسازی محتوا
-
کمبود فضای آموزشی و فیزیکی مناسب برای تدریس و پژوهش
-
چالشهای جذب و ارتقاء اعضای هیأت علمی با توجه به حجم بالای فعالیتها
-
لزوم طراحی مسیرهای توانمندسازی آموزشی اعضا
-
انتظار برای تحلیل دادههای ارزشیابی و ارائه بازخورد مؤثر به اساتید
فضای جلسه به گونهای بود که مسئولان ستادی با دقت به سخنان اساتید گوش سپردند و برخی از اعضای هیأت علمی نیز پیشنهاداتی برای اصلاح فرآیندها مطرح کردند.
پاسخ و همراهی معاون آموزشی دانشگاه
در پاسخ به موارد مطرحشده، دکتر سید فرشاد علامه، ضمن قدردانی از برگزاری این نشست و استقبال از رویکرد گفتوگوی مستقیم، بر اهمیت نقش دانشکده بهداشت در نظام آموزشی دانشگاه تأکید کرد و گفت:
«مباحثی که امروز شنیدیم، برای ما بسیار ارزشمند بود. این نوع جلسات به ما کمک میکند تصمیمهایی بگیریم که با واقعیتهای دانشکدهها همراستا باشد.»
وی با تشریح سیاستهای جذب هیأت علمی، نحوه بررسی نقشههای توسعه گروهها و محورهای کلان معاونت آموزشی، به دغدغهها پاسخ داد و گفت در صورت وجود ظرفیت و مستندات لازم، دانشگاه با جذبهای جدید مخالفتی ندارد.
همچنین سه اولویت سال جاری معاونت آموزشی دانشگاه از سوی ایشان مورد تأکید قرار گرفت:
-
تضمین کیفیت آموزش از طریق راهاندازی مرکز تضمین کیفیت
-
آموزش مبتنی بر توانمندی و تضمین مهارتهای خروجی دانشجویان
-
نشاط دانشجویی و تقویت رابطه استاد و دانشجو
جمعبندی و ادامه مسیر تعامل
در پایان، دکتر رفیعنژاد ضمن تشکر مجدد از حضور معاون آموزشی دانشگاه و تیم همراه، ابراز امیدواری کرد که نتایج این نشست منجر به تسریع در حل برخی مسائل و تصمیمگیریهای هدفمند در دانشگاه شود. وی همچنین بر لزوم تداوم اینگونه ارتباطات تأکید کرد.
این نشست نقطهعطفی در مسیر تعامل مؤثر دانشکده بهداشت با حوزه ستادی دانشگاه محسوب میشود و زمینهساز همکاریهای هدفمند در ارتقای کیفیت آموزش خواهد بود
ارسال نظر