یکشنبه 02 دی 1403
EN
لوگو

دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

متن مورد نظر خود را جستجو کنید

بنام خداوند جان و خرد 

 

 

  مقدمه

  دانشکده بهداشت با بیش از نیم قرن سابقه درخشان در حوزه آموزش و پژوهش، زیرساخت های بسیار قوی، طیف وسیعی از رشته ها و گروه های آموزشی و بهره مندی از اساتید فرهیخته و توانمند به عنوان عضوی از خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی تهران و تنها قطب علمی آموزش علوم بهداشتی کشور همواره دارای جایگاهی ممتاز و برجسته در آموزش عالی کشور بوده و از نظر وسعت نیز پیشتاز دانشکده های مشابه در کشور و منطقه می باشد.

 

 


       

تاریخچه دانشکده

  به هنگام تاسیس دانشگاه تهران درسال 1313 که همزمان با تشکیل دانشکده پزشکی بود، زمینه های مناسبی برای آغاز تحقیقات پزشکی فراهم آمد. تحقیقات پزشکی در دانشگاه تهران با تاسیس کرسی انگل شناسی و بخش تجسس در سال 1319 و با تجدید نظر در برنامه های آموزشی دانشکده پزشکی رسما" پی ریزی گردید و مورد تصویب قرار گرفت. در این زمان عملیات محدودی در زمینه مبارزه با مالاریا در برخی از نقاط کشور انجام می شد. با توجه به اهمیت بیماریهای انگلی به ویژه مالاریا که مبتلا به جمعیت قابل ملاحظه ای از کشور بود و نظر به مرگ و میر ناشی از آن، به منظور انجام مطالعات کسترده در این زمینه، در سال 1330 انستیتو مالاریولوژی با همکاری وزارت بهداری و سازمان جهانی بهداشت و با هدف کلی مبارزه با ریشه کنی مالاریا در سراسر کشور آغاز به فعالیت نمود. یک سال بعد در سال 1331 قراردادی با سازمان جهانی بهداشت منعقد گردید و طرح مبارزه با بیماریهای منتقله بندپایان در انستیتو مالاریولوژی آغاز به فعالیت نمود. با تحقیقاتی که در سالهای بعد علاوه بر مالاریا در زمینه بیماریهای انگلی انجام گرفت، انستیتو مالاریولوژی به انستیتو پارازیتولوژی و مالاریولوژی تغییر نام یافت و دامنه فعالیتهای آن گسترده تر گردید. در سال 1338 طرح بیلارزیوز که با همکاری وزارت بهداری و سازمان برنامه بنا نهاده شده بود، به انستیتو پارازیتولوژی و مالاریولوژی واگذار شد و بر اساس آن تحقیقات گسترده ای در زمینه مبارزه با بیلاریزیوز در استان خوزستان آغاز گردید. در سال 1343، کرسی بیماریهای گرمسیری به کرسی انگل شناسی منضم گردید و کمی پس از آن نام انستیتو پارازیتولوژی و مالاریولوژی به انستیتو انگل شناسی و بهداشت گرمسیری تغییر یافت، در نتیجه دامنه فعالیتهای آن نیز گسترده تر شد و مطالعه در زمینه بیماریهای انگلی و گرمسیری شایع در نقاط مختلف کشور در برنامه کار این انستیتو قرار گرفت. در سال 1344 کرسی بهداشت نیز به کرسی انگل شناسی پزشکی و بیماریهای گرمسیری پیوست و در نتیجه ادغام سه گروه فوق الذکر گروه علوم بهداشتی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران تاسیس شد و همچنین انستیتو انگل شناسی پزشکی و بهداشت گرمسیری به انستیتو تحقیقات بهداشتی تغییر نام یافت و انجام تحقیقات علمی در زمینه بیماریهای بومی کشور که تحقیق در مورد آنها مهم و برای دستگاههای اجرائی کشور ضروری بود، به عنوان هدف اصلی آن تعیین گردید. سر انجام در هجدهم تیر ماه 1345 در یکصدو پانزدهمین جلسه شورای مرکزی دانشگاههای ایران، اساسنامه دانشکده بهداشت پذیرفته شد .
 

 
مشکلات مهم فراروی نظام سلامت و جایگاه دانشکده

  جامعه امروز با تهدیدهای فزاینده ای همچون بیماری های غیر واگیر، حوادث و سوانح، بیماری های نوپدید و بازپدید، خطرات زیست محیطی، سبک زندگی ناسالم، بی عدالتی در نظام سلامت و بی عدالتی در شاخص های سلامت مواجه است که نیازمند راه حل های پیچیده و چند بعدی و همکاری های بین بخشی و فرابخشی در سطوح ملی و منطقه ای می باشد. دانشکده بهداشت با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود می تواند نقش موثری در رفع این مشکلات و کمک به بهبود سلامت جامعه ایفا نماید.

 

  ویژگی های منحصر به فرد دانشکده

·          قدمت، وسعت و زیرساخت های قوی

·         تنها قطب علمی آموزش علوم بهداشتی کشور

·         تنوع بالای رشته ها و گروه های آموزشی (بیش از 50 رشته مقطع)

·         تعداد بالای دانش آموخته و دانشجوی خارجی در حال تحصیل در مقاطع مختلف

·         بهره مندی از تعداد قابل توجه اساتید فرهیخته با سوابق درخشان علمی و مدیریتی

·         بیش از نیمی از اعضای هیات علمی دانشکده دارای مرتبه علمی استاد یا دانشیار هستند.

·         بیش از 80 درصد دانشجویان دانشکده در مقاطع تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل می باشند.

·         ده مجله علمی پژوهشی با همکاری دانشکده منتشر می شود که 4 مورد آن در ISI و یا Pubmed می باشند.

·         برخورداری دانشکده از ایستگاه های تحقیقاتی متعدد در نقاط مختلف کشور و آزمایشگاه های مرجع و ملی فعال

·         جایگاه ممتاز و سابقه درخشان چند دهه فعالیت در حیطه سلامت عمومی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی و همکاری فعال و مستمر با سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت، و موسسه ملی تحقیقات سلامت

 

  رسالت اصلی دانشکده

  مهم ترین رسالت دانشکده ارائه با کیفیت ترین خدمات آموزشی، تقویت پژوهش های نووکاربردی، تحلیل سیاست های نظام سلامت، رصد شاخص های بهداشتی و ایجاد ارتباط مستمر و قوی با سازمانها و نهادهای تاثیرگزار داخلی و بین المللی به منظور ظرفیت سازی و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای سلامت عمومی جامعه است به نحوی که این دانشکده را تا سطح یک دانشکده بهداشت ممتاز و شناخته شده در سطح منطقه ارتقا بخشد.

 

  ارزش های مورد توجه دانشکده

  تلاش جدی برای فراگیر نمودن اخلاق حرفه ای و ارزش های اخلاقی شامل صداقت، شفافیت، عدالت و پاسخگویی همراه با تکریم دیگران در تعاملات، تصمیم ها و توزیع فرصت ها و امکانات به ویژه در زمینه توزیع درس ها، حق التدریس ها، پایان نامه ها، طرح های تحقیقاتی، محرومیت از مطب و اضافه کاری مبتنی بر شاخص ها و معیارهای عینی از مهم ترین ارزش های دانشکده می باشد.

 

  برنامه های مهم دانشکده در سال های آینده

·         تمرکز بر بهبود کیفیت آموزش

·         ارتقای پژوهش های نو و کاربردی

·         بازبینی، اصلاح و ساماندهی فرایند ها

·         گسترش اخلاق در پژوهش و انتشار آثار علمی

·         انجام ارزشیابی ها و ارزیابی های منظم آموزشی

·         فراهم نمودن زمینه حضور بیشتر دانشجویان خارجی

·         گسترش برنامه های آموزش از راه دور و آموزش الکترونیکی

·         استاندارد کردن و استفاده بهینه از فضاها و امکانات موجود

·         جذب حمایت دانشگاه و وزارت بهداشت به منظور توسعه کیفی فعالیت ها

·         تقویت و ماموریت محور شدن ایستگاه های تحقیقاتی و آزمایشگاه های دانشکده

·         تقویت نقش دانشکده در تحلیل سیاست های سلامت و برنامه سازی برای کشور و دانشگاه

·         توسعه رشته های بین رشته ای مانند DrPH و MPH به ویژه MPH بین الملل برای دانشجویان خارجی

·         تلاش برای شناخته شدن دانشکده در سطح منطقه و تبدیل شدن به مرکز فعال همکار سازمان بهداشت جهانی

·         توجه به حق انتخاب افراد در چهارچوب مقررات خصوصا انتخاب استاد توسط دانشجو و دانشجو توسط استاد

·         بهبود وضعیت مجلات علمی دانشکده و روش ها و فرایندهای تصویب طرح های تحقیقاتی

·         افزایش تعداد مقاله و ارجاع و ارتقای پایان نامه ها و تحقیقات دانشجویی

·         توجه به فناوری، تجاری سازی و در آمد زائی بر اساس فعالیت های دانش محور و نو آورانه

·         بهبود ارتباط با پیش کسوتان و دانش آموختگان دانشکده و تکریم ایشان

تنظیمات پس زمینه
متن مورد نظر خود را جستجو کنید